Fairtrade-koffie een verkoopsucces


Fairtrade-koffie, met het keurmerk Stichting Max Havelaar, was een absoluut verkoopsucces in 2013 in Nederland. Nederlanders kochten flink meer fairtrade-koffie in 2013, 5,2 miljoen kilo koffie oftewel 2 miljoen kopjes fairtrade-koffie per dag.


De verkoop van de koffie van Max Havelaar is afgelopen jaar met 28 procent gestegen. Deze stijging kwam voornamelijk doordat fairtrade-koffie sinds eind 2012 ook als standaard assortiment bij de supermarkten Plus en Deen kwam te liggen. Fair Trade Original koffie.


Fairtrade staat voor eerlijke koffie. Gericht op het verbeteren van de positie van kleine koffieboeren en hun coöperaties in Latijn-Amerika en Afrika. Met eerlijke handelsvoorwaarden en een ontwikkelingspremie. In totaal werd er in 2013 voor 197 miljoen aan fairtrade-producten verkocht, een stijging van 5 procent ten opzichte van 2012. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden kregen hierdoor ruim 5,4 miljoen aan ontwikkelingspremie bovenop de marktprijs.


Max Havelaar koffie

Max Havelaar staat voor fairtrade en is een onafhankelijk keurmerk, geen merk of producent. Bedrijven en consumenten kunnen het keurmerk gebruiken om kleine ondernemers in ontwikkelingslanden ondersteunen om te zorgen dat ze kunnen rondkomen van hun werk. Uitgangspunt bij Max Havelaar is fabricage en verkoop onder eerlijke condities.


Stichting Max Havelaar is opgestart als samenwerking tussen Mexicaanse koffieboeren en een Nederlandse hulporganisatie. In eerste instantie alleen om koffieboeren een eerlijke prijs te geven voor hun producten. Inmiddels is het keurmerk actief in 20 landen en staat het naast koffie voor producten als chocolade, thee, honing, cacao, wijn, suiker en nog veel meer.


Bron: Volkskrant.nl