Kwart van alle koffie buiten de deur gedronken


Nederlanders drinken ruim een kwart van alle kopjes koffie buiten de deur, 27 procent om precies te zijn. Het werk is de belangrijkste koffielocatie, van de 27 procent wordt driekwart van alle koffie's op de werkplek gedronken.


Deze cijfers komen uit een grootschalig onderzoek van Nestlé Professional, een producent van koffieconcepten voor de zakelijk markt. Nestlé zelf is wereldwijd één van de grootste spelers op de koffiemarkt, met merken als Nespresso, Dolce Gusto en Nescafé.


Koffie is belangrijk

Koffie is, na water, in Nederland de meest gedronken drank, voor thee, frisdrank en zuivel. Een belangrijke ontwikkeling, gesignaleerd in het onderzoek, is wel dat de variatiekoffie's flink in populariteit aan het groeien zijn, vooral bij consumptie thuis. Variaties als latte macchiato of een cappuccino ice. Op het werk is nog driekwart van de koffie zwart, 15 procent een cappuccino, 5 procent een espresso en de rest overige variaties.


Buitenshuis wordt bijna driekwart van de koffie op het werk gedronken (hoofdzakelijk een kantooromgeving), 18 procent in horecagelegenheden, 5 procent op vrijetijdslocaties (bijvoorbeeld een pretpark) en ongeveer 3 procent onderweg. Op kantoor drinken mannen meer koffie terwijl in koffiehuizen en cafés vrouwen juist in de meerderheid zijn.


Koffie vooral in de ochtend

Buitenshuis drinkt de Nederlander vooral in de ochtend en in het begin van de middag koffie. Waar men in andere Europese landen in de vroege ochtend graag de deur uit gaat voor een kop koffie, drinkt de Nederlander zijn koffie het liefst thuis. Maar... na het ontbijt wordt de meeste koffie buitenshuis gedronken.


Bron: OutOfHome-shops.nl