Max Havelaar wordt Fairtrade Belgium


Het 25 jaar oude label Max Havelaar heeft sinds deze week in België een naamsverandering ondergaan naar Fairtrade Belgium. De nieuwe naam in Belgie, die ook zichtbaar wordt op alle producten, moet er mede voor zorgen dat de mythe dat Max Havelaar een merk is van koffie en bananen doen verdwijnen.


Max Havelaar is een onafhankelijk internationaal keurmerk dat door bedrijven en consumenten gebruikt kan worden om kleine ondernemers in ontwikkelingslanden te ondersteunen. Ondersteunen met eerlijke condities zodat ze een betere plek krijgen in de handelsketen en kunnen rondkomen van hun werk.


Fairtrade Belgium

Maar liefst 1600 producten dragen het keurmerk Fairtrade Belgium, koffie en bananen zijn een bekend voorbeeld maar er zijn dus veel meer producten. De totale marktwaarde van het keurmerk in Belgie is maar liefst bijna 100 miljoen. Vroeger waren de Oxfam Wereldwinkels het belangrijkste verkoopkanaal, maar tegenwoordig zijn veel van deze fairtrade producten ook gewoon bij de supermarkt te koop. De supermarkt is inmiddels verreweg het belangrijkste distributiekanaal geworden.


Fairtrade Belgium wil als keurmerk verder doorgroeien in België. Het wil graag een nog groter publiek bereiken en het bedrag dat een consument gemiddeld aan fairtradeproducten uitgeeft verhogen, dat bedrag is op dit moment € 21,40. Dit lage bedrag staat tegenover een grote welwillendheid om fairtrade te steunen: 48 procent van de consumenten koopt jaarlijks minimaal één fairtrade product en 78 procent is bekend met het fairtrade label. Met de nieuwe naam Fairtrade Belgium is duidelijk dat het onderdeel uitmaakt van het internationale Fairtrade-label.


Grootste groeimarkt bedrijven

Ondanks de groeicijfers bij de particuliere markt verwacht het keurmerk op de zakelijke markt de grootste groei te kunnen behalen. Uit samenwerkingsverbanden met retailketens- en winkels en producenten van voedings- en andere producten. Duurzaamheid wordt bij steeds meer bedrijven een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering en hierbij kan Fairtrade Belgium uitstekend als partner fungeren. Bijvoorbeeld de Bananaboost campagne, waarbij supermarkten worden aangezet fairtradebananen te promoten, is hier een goed voorbeeld van.


Bron: Trends.be