Nestlé wint met Nespresso rechtszaak over de koffiecapsule


Nestlé heeft op 18 april 2012 eindelijk weer eens succes gehad in de rechtbank met Nespresso. Het patent dat over de koppeling gaat tussen de koffiecapsule en de Nespresso koffiemachines is geldig volgens het Europees Octrooibureau. De consequenties van deze uitspraak zijn nog niet duidelijk.


De rechtszaak was aangespannen door 3 concurrenten voor de Nespresso koffiecapsules te weten Sara Lee, Ethical Coffee en Vergnano. Het Europees Octrooibureau heeft het patent op de exclusieve koffiecapsules bevestigd. Diverse bedrijven proberen het laatste jaar het monopolie tegen het Zwitserse voedingsmiddelenconcern voor de cupjes te doorbreken. De capsules zijn een flinke cashcow voor Nespresso. De omzet in 2011 voor de Nespresso activiteiten bedroeg maar liefst 2,5 miljard euro.


Het is nog onduidelijk of deze nieuwe beslissing van het Europees Octrooibureau ervoor zorgt dat de cupjes van alternatieve merken als Nexpod, Sara Lee, Ethical Coffee Company en het Zwitserse ITA Caffè Group etc. uit de schappen moeten worden gehaald. De 3 bedrijven die de rechtszaak hadden aangespannen kunnen nog beroep aantekenen. Opvallend is het wel, want in 2011 verloor Nestlé nog de rechtszaak van de Zwitserse supermarkt Denner en mochten alternatieve cupjes verkocht gaan worden. Als eerste merk kwam toen het bedrijfje NexPod met hervulbare cups die je zelf kunt vullen met je favoriete koffie.


Het grote verschil tussen de cupjes van Nestlé en concurrenten betreft het materiaal. De originele cupjes zijn gesealed met een laagje aluminium en andere merken maken plastic cupjes. En dat is niet alleen milieuvriendelijker, maar het belangrijkste is dat de aluminium cupjes uitvoerig gepatenteerd zijn door Nestlé.


Senseo

Het Zwitserse Nestlé is bang voor een soortgelijk scenario als Douwe Egberts enkele jaren geleden had met de Senseo koffiepads. Bij de introductie van de Senseo had Douwe Egberts de markt voor koffiepads volledig in handen, maar het marktaandeel vloog achteruit toen er concurrentie kwam en zelfs supermarkten eigen huismerkvarianten introduceerden. In 2006 verloor zelfs Douwe Egberts het Europees octrooi op de koffiepads waardoor anderen zelfs geen vergoeding voor de productie hoeven te betalen.


Nestlé heeft met Nescafé op dit moment ook nog het alleenrecht op de Dolce Gusto capsules, hoe lang zal dit gaan duren? Het Zwitserse Espresso XO heeft al aangekondigd met koffiecapsules voor de Dolce Gusto koffiemachines te gaan komen. Meer over Espresso XO.


Bron: Z24.nl