Lavazza overnamekandidaat L’Or


Het merk L’Or, voluit L’Or Espresso geheten, van DE Master Blenders staat in de etalage. Het Italiaanse koffiemerk Lavazza is één van de geïnteresseerde partijen om het merk van de koffiecapsules en de koffiebonen over te nemen. Persbureau Reuters meld dit op basis van bronnen.

L’Or staat samen met het merk Grand Mere in de etalage door de fusie tussen DE Master Blenders en de koffietak van Mondelez. L’Or is een merk van DE Master Blanders en Grand Mere van Mondelez. De merken moeten verkocht worden om te zorgen dat het fusiebedrijf, dat Jacobs Douwe Egberts (JDE) gaat heten, geen te dominante positie krijgt. De merken komen begin volgend jaar op de markt.

L'Or

L’Or is vooral bekend van de koffiecapsules die compatible zijn met Nespresso koffiemachines en verkoopt de laatste tijd ook steeds meer koffiebonen. Het moederbedrijf DE Master Blenders is in grootte de derde partij ter wereld, achter marktleider Nestlé, o.a. bekend van Nespresso en Dolce Gusto capsules, en Mondelez als tweede. De waarde van beide merken L’Or en Grand Mere wordt geschat op 450 tot 500 miljoen euro.

Lavazza

Het Italiaanse Lavazza heeft JP Morgan ingehuurd om biedingen voor te bereiden die in november naar verwachting gedaan gaan worden. Het bedrijf, in grootte de zevende ter wereld, heeft onlangs tegen Reuters verteld dat het de omzet de komende tien jaar met bijna 50 procent wil verhogen om te voorkomen dat het wordt opgeslokt door grotere rivalen. Het Italiaanse Lavazza is nog steeds een familiebedrijf, opgericht door Luigi Lavazza in 1895, en had in 2013 een omzet van 1,34 miljard euro. Lavazza is in Nederland en België vooral bekend van de heerlijke Lavazza koffiebonen en de Lavazza A Modo Mio capsules voor de consumentenmarkt en de Lavazza Blue capsules voor de zakelijke markt.

Maar er zijn meer kapers op de kust. Ook de Israëlische Strauss Group heeft interesse in de beide merken getoond en bereid een bieding voor. Strauss Coffee is als merk sterk in Israël en Brazilië en ook sterk aanwezig in Centraal- en Oost-Europa. En het heeft te kennen gegeven zijn wereldwijde aanwezigheid te willen uitbreiden.

Wordt vast vervolgd. Tot op heden willen woordvoerders van Mondelez en DE Master Blenders geen commentaar geven.

Bron: Reuters.com