Nescafé zet robots in om koffiemachines te verkopen


Het Zwitserse Nestlé, het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld, gaat robots inzetten in Japan om Nescafé koffiemachines aan de man te brengen. Eind dit jaar gaat Nestlé testen met 20 robots en eind 2015 moeten er 1000 exemplaren in het werk zijn aan evenveel winkels.In Japan heeft het voedingsmiddelenconcern weinig last gehad van de crisis, dus alles kan. Het bedrijf staat daar ook belend om zijn innovatieve marketingaanpak, nu dus met robots.

Nescafé is oploskoffie, de naam is een samenvoegsel van Nestlé en café, ook bekend in Nederland en België. Daarnaast is Nestlé bij ons bekend van de Dolce Gusto capsules en het merk Nespresso.

De robots die de klus moeten gaan klaren zijn de sympathieke Pepper-robots van het Japanse techbedrijf Softbank Corp. De robots zijn ontwikkeld in Frankrijk en zijn in juni aan het grote publiek gepresenteerd. Hij kan menselijke emoties aanleren en uitdrukken en is uitstekend geschikt als vervanging van mensen. De kosten van een robot? 198.000 yen, oftewel € 1.440.

Nescafé Ambassadorsysteem

Nestlé gaat de robots inzetten om het populaire Nescafé Ambassadorsysteem te promoten. Een koffiemachine die alleen in Japan wordt verkocht en die gratis is voor alle Japanse bedrijven. De winstmarge voor Nestlé zit op de koffiecapsules. Een soortgelijk systeem als met veel koffiecapsules in Nederland en België. Er zijn op dit moment ruim 100.000 Ambassadors in omloop en tegen 2020 moet dat ruim verviervoudigd zijn naar een half miljoen. Musea, schoonheidssalons en zelfs tempels wil Nestlé aan de Ambassador koffiemachines krijgen.

Bron: Express.be