UTZ Certified koffie vanaf 16 juli 2012 bij KLM


Luchtvaartmaatschappij KLM schenkt voortaan koffie voorzien van het UTZ Certified bij al haar vluchten aan boord van al haar vluchten. De duurzame koffie aan boord is speciaal voor KLM samengesteld en afkomstig van UTZ Certified plantages in Centraal en Zuid Amerika. Het gaat jaarlijks om meer dan 18 miljoen kopjes koffie.


UTZ Certified, tot 2007 bekend als UTZ Kapeh, is een programma en keurmerk voor duurzame landbouw, waaronder voor koffie. Het keurmerk is ondergebracht in een stichting die ten doel heeft om wereldwijd een certificeringstandaard te implementeren en trainingen te organiseren voor een professionele, milieuvriendelijke en sociale productie. Het is een groot keurmerk, op koffiegebied is wereldwijd de gelft van de koffie die duurzaam wordt verhandeld van UTZ gecertificeerd.


Het verschil tussen UTZ Certified en Max Havelaar

Het grootste verschil tussen UTZ Certified en Max Havelaar liggen op het gebied van de doelgroep van het keurmerk. Max Havelaar richt zich vooral op kleinere boeren en biedt hen een minimum prijsgarantie, ook al valt de marktprijs onder de kostprijs. UTZ Certified daarentegen richt zich zowel op de kleinere als ook grotere boeren en werkt nauw samen met de industrie, maar laat prijsonderhandelingen over aan de markt.


Algemeen directeur Han de Groot van UTZ Certified is zeer content met deze grote afnemer. Volgens hem laat KLM hiermee zien dat zij bereid zijn te investeren in een duurzame landbouw. En met deze investering kan UTZ Certified vervolgens nog meer boeren helpen met het behoud van de natuur en het waarmaken van hun eigen ‘duurzame’ ambities. KLM - Air France, de grootste luchtvaartonderneming van de wereld in omzet, voert een consistent duurzaamheidsbeleid en hierdoor staan zij al 7 jaar achter elkaar op de 1e plaats van de Dow Jones Sustainability Index.


Bron: Het Laatste Nieuws