Espresso XO wordt concurrent van Nespresso en Nescafé


Het Zwitserse ITA Caffè Group gaat naar verwachting in april 2012 in Nederland, na uitrol in Zwitserland en Frankrijk, haar nieuwe espressomerk Espresso XO op de markt brengen. Deze eigen ontwikkelde koffiecapsules zijn geschikt voor nagenoeg alle huidige espressoapparaten, zowel de Nespresso en Nescafé Dolce Gusto. De prijs van de capsules zal minimaal de helft zijn van de gevestigde merken. Dit betekent dat er op de internationale koffiecapsules markt een grote concurrent bijkomt. De ITA Caffè Group verwacht met deze capsules op redelijk korte termijn een belangrijk marktaandeel te krijgen in de internationale espressomarkt.


De ITA Caffè Group ontwikkelde naast de vervangende Espresso XO voor alle huidige Nespresso en Nescafé Dolce Gusto capsules ook een vervangende Espresso XO capsule voor de Nespresso Business capsule. In het begin komen er twee varianten op de markt en meerdere smaken zullen komen. De prijs zal per 10 capsules liggen onder de € 2,00. Bij Nespresso is € 3,60 en de L’Or capsules van Sara Lee/DE kosten € 3,09 in de winkel. De Espresso XO capsules worden alleen nog via internet verkocht per 60 stuks, 6 dozen van 10 stuks. De dozen wordt kosteloos verzonden bij een bestelling vanaf 180 stuks.


De Gusto XO zal stevig gaan concurreren met de Nescafé Dolce Gusto door middel van een prijs van € 2,75 voor 20 stuks. De capsules van Nescafé Dolce Gusto liggen in de supermarkt voor € 4,99 voor 16 stuks. De Gusto XO capsules worden per 20 stuks verkocht en worden gratis verzonden bij een bestelling vanaf 100 stuks.


De Espresso XO business capsules zullen verkocht worden voor € 12,00 per 50 stuks. Bestellingen boven de 200 capsules worden kosteloos verzonden. Bij Nespresso is dat € 18,00 voor 50 stuks. Horeca en de zakelijke markt met espressoapparaten en pistonmachines zullen met de Espresso XO business ruim 30% besparen.


Fairtrade koffie

Espresso XO is fairtrade koffie en de blends zijn samengevoegd voor internationaal bekende koffiedeskundigen. De blends zijn als superieur bevonden door onafhankelijke koffiebranders. ITA Caffè heeft een jury gevormd van Nederlandse deskundigen om de kwaliteit van haar espresso’s te recenseren voor de lancering op de Nederlandse markt. Oud Sales Directeur van Nespresso Business-to-Business Nederland Werner Borel was lid van dit testpanel, vanwege zijn jarenlange loopbaan binnen de koffiebranche.


In december 2011 is de ITA Caffè Group op de Zwitserse markt begonnen met consumenten testpanels voor Espresso XO. De verkoop gaat daar waarschijnlijk in februari 2012 van start. Frankrijk en Nederland zullen hierna volgen. De overige espresso consumerende landen in Europa en de Verenigde Staten zullen daarna volgen. De eigen espresso XO apparaat zal in september 2012 op de markt komen via internetverkoop.


Voor alle informatie zie de pagina over de ITA Caffè Group


Bron: Maussen.com