Single serve koffie groeit aan populariteit


Single serve koffie, koffie in koffiepads of capsules, blijft in populariteit groeien. Ten nadele van gemalen koffie. De single serve koffiemarkt wordt op dit moment gedomineerd door Nestlé, bekend van Nespresso cups en Dolce Gusto capsules, en Jacobs Douwe Egberts met van de Senseo koffiepads. Vooral Dolce Gusto capsules van Nesté vinden gretig aftrek.

De markt van single serve koffie is inmiddels al even groot als de markt van multiserve: gemalen en instant koffie en koffiebonen. Jacobs Douwe Egberts en Nestlé hebben beiden een geduchte strategie gehanteerd om marktleider te worden in dit segment, namelijk het ontwikkelen van machines voor hun eigen product. Philips voor Senseo en Krups voor Nestlé. Andere merken zijn hierdoor gedwongen om compatible capsules en koffiepads te ontwikkelen.

Dolce Gusto capsules

De markt voor Senseo koffiepads is eerlijk gezegd wel aan het krimpen en de afgelopen 12 maanden 5% kleiner geworden. De koffiecapsules doen het jaar op jaar steeds beter. Vooral Dolce Gusto blijft groeien, één op de vijf gezinnen heeft op dit moment een Dolce Gusto machine in huis staan. Uniek aan de Dolce Gusto machines is dat deze in veel huishoudens door het hele gezin gebruikt wordt. Niet alleen voor een lekker kopje koffie, maar ook cacao, thee of koude dranken voor kinderen.

Daarnaast is de veelzijdigheid aan capsules met bijvoorbeeld lungo, espresso, grande, cappuccino of latte macchiato een groot voordeel. Andere koffiemerken zijn het afgelopen jaar ook volop met Dolce Gusto capsules gekomen, maar met wisselend succes. Volgens Nestlé is nog steeds 82% van de verkochte capsules van Nestlé. Op capsulesgebied komen volgend jaar twee huidige koffietrends verkrijgbaar, namelijk cold brew koffie (koffie die langzaam koud gezet wordt) en plant based Dolce Gusto, op basis van plantaardige melk.

Nespresso

Ook de markt voor Nespresso capsules groeit nog steeds jaar na jaar. Nestlé heeft een andere verkoopmethodiek voor haar capsules dan de andere merken compatible capsules, zoals L’Or, Lavazza of Illy, verkoop van Nestlé capsules is alleen via de eigen Nestlé Boutique’s of via internet. De meest recente stap van Nestlé is de koop van de rechten om het merk Starbucks te mogen verkopen. Inmiddels in het retailkanaal dus ook Starbucks koffie, in gemalen koffie, koffiebonen, Dolce Gusto capsules en ook compatible Nespresso capsules.

Bron: Gondola.be