Oprichter Howard Schultz keert terug bij Starbucks

 

Howard Schultz, de man die de koffieketen Starbucks groot maakte, wordt voor de derde keer CEO bij Starbucks en krijgt direct een flinke uitdaging voor z’n kiezen. Ontevreden medewerkers zijn op dit moment de grootste kopzorg van de koffieketen. Uit onvrede over de werkomstandigheden hebben in meerdere steden Starbucks medewerkers zich verenigd in een vakbond. Ze eisen betere arbeidsomstandigheden, zoals een veiligere werkplek.

De oprichter van Starbucks ging altijd prat op de goede relatie met zijn ‘partners’, zoals Schultz de medewerkers noemde. Werknemers krijgen een ziektekostenverzekering en kunnen aandelen in het bedrijf ontvangen, alles vanuit de filosofie ‘Als je goed zorgt voor je mensen, zorgen zij ook goed voor jouw klanten’. De oorsprong van deze filosofe ligt in de jeugd van Schulz die als kind op jonge leeftijd leerde wat armoede is. Hij was zeven jaar toen zijn vader, die vrachtwagenchauffeur was en katoenen luiers afleverde, uitgleed op een stuk ijs en zijn enkel en heup brak. Hij was onverzekerd voor zorg en arbeidsongeschiktheid en het gezin kwam zonder inkomsten te zitten. Dat nooit meer, is de filosofie van Schulz.

De koffieketen maakte vorige week bekend dat Schultz tijdelijk terugkeert en dit vraagstuk mag gaan oplossen. De huidige topman Kevin Johnson vertrekt begin april, na 13 jaar Starbucks vond hij het wel genoeg geweest. Opvallend is wel dat Johnson een jaar geleden intern al had aangekondigd te willen vertrekken, maar blijkbaar is het de koffieketen niet gelukt in die tijd een geschikte opvolger te vinden. En dus wordt bedrijfsicoon Schultz weer van stal gehaald.

Ups en downs van Starbucks

De koffieketen Starbucks, de grootste koffieketen ter wereld, heeft afgelopen jaren meerdere ups en downs gekend. In 2008 keerde Schultz bijvoorbeeld al terug als CEO, nadat hij eerder in 2000 aftrad om de internationale uitbreiding van de koffieketen te leiden. Starbucks verloor in die tijd veel klanten aan McDonald’s en Dunkin’ Donuts, die ook prima koffie serveerden voor een betere prijs. Starbucks was te weinig onderscheidend, had volautomatische espressomachines en maakte gebruik van geurdichte zakken voor de koffiebonen.

De typische koffiegeur was weg in de Starbucks filialen. Schultz voerde de grootste reorganisatie door uit de bedrijfsgeschiedenis. Hij ontsloeg manager, schrapte honderden filialen en sloot tijdelijke alle 7.100 filialen in de VS om barista’s opnieuw te trainen om espresso’s te maken. En… hij zette vol in op fairtrade koffie. Het kunstje werkte. Twee jaar later was de winst verdrievoudigd tot bijna 1 miljard dollar.

En nu mag de 68-jarige Schultz dus nog een keer aan de bak, totdat er een nieuwe CEO is gevonden. Zijn belangrijkste opdracht is het tevreden stellen van werknemers. Door corona verschoof de aandacht naar afhaalkoffie. Slim, maar het leidde soms wel tot lange wachtrijen en overwerkt personeel. Dus hij zal met veranderingen moeten komen...

Bron: MTSprout