Na lampen verkoopt Philips ook divisie Senseo en Airfryer


Philips verkoopt zijn huishoudelijke tak aan de Chinese investeerder Hillhouse Capital voor 3,7 miljard euro. Bij deze divisie, Domestic Appliances, werken zo’n 7.000 werknemers en er worden producten als stofzuigers, koffiezetapparaten (de Senseo's), strijkijzers en airfryers geproduceerd. De Chinezen krijgen het recht om vijftien jaar lang de naam van Philips op de apparaten te mogen blijven zetten, hieronder valt bijvoorbeeld ook het koffiemachinemaker merk Saeco. Daarvoor wordt er bovenop de verkoop nog eens 700 miljoen euro betaald. De hoogste baas van Hillhouse Capital wil de producten van Philips naar nieuwe markten brengen.

Na de verkoop wordt Philips een bedrijf dat zich voornamelijk richt op zorgtechnologie en persoonlijke verzorging. Philips topman Frans van Houten zei eerder al dat hij vooral op het medische deel wil richten om verder te kunnen groeien. Philips blijft, als de deal later dit jaar rondkomt, nog wel een aantal consumentenproducten maken, zoals tandenborstels en scheerapparaten. Jaren geleden werd door Philips al de audiovisuele afdeling verkocht en in 2019 al de aandelen in Signify, de maker van Philips verlichting. Naar verwachting wordt de overname in het derde kwartaal van dit jaar afgerond.

Een bestemming voor het geld heeft topman Frans van Houten niet. De afgelopen maanden zijn al een aantal overnames en een aandeleninkoop gedaan, dus volgens hem zou je kunnen zeggen dat het geld deels al is uitgegeven. De huishoudtak van Philips had afgelopen jaar een omzet van 2,2 miljard euro en blijft in Nederland gevestigd, met het hoofdkantoor in Amsterdam. In Nederland werken zo’n 600 mensen in de regio Amsterdam en 200 in Drachten, allen behouden hun baan.

De Senseo

De Senseo, een samenwerking tussen Douwe Egberts en Philips, werd in februari 2001 op de markt gebracht en de Senseo koffiepads werden een enorme hit. Alleen al in de eerste 4 jaar werden er wereldwijd meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht en zelfs nu nog worden er jaarlijks 475.000 Senseo machines wereldwijd verkocht. Andere leuke feitjes zijn dat ongeveer een derde van alle huishoudens een Senseo apparaat gebruikt en dat er per dag 2,1 miljoen kopjes Senseo koffie worden gezet.

De smaak van Senseo koffie is te vergelijken met filterkoffie. De druk waarmee water door de koffie wordt geperst, circa 1,5 bar, is lager dan bij een espressomachine en daardoor bevat de koffie minder aroma dan een espresso en is veel minder geconcentreerd.

Een tip om de smaak en de hoeveelheid schuim te verbeteren is door de koffie even voor te wellen. Dit kun je doen door het apparaat even uit te zetten na de eerste seconden van doorlopen of de koffiepad even licht vochtig te maken onder de kraan nadat deze in de padhouder is geplaatst.

Bron: Businessinsider.nl