Koffiebonen van Lidl, Lavazza en AH Excellent halen voldoende


Het RTL-programma Editie NL heeft samen met koffie-expert Joost Leopold, koffieliefhebber Loes van Meerten en barista-trainer Victor Constandse een vijftal merken Koffiebonen. In het onderzoek zijn de merken Lidl, Jumbo, Albert Heijn, La Place en Lavazza meegenomen.


Steeds meer mensen drinken een lekkere kop koffie niet alleen buitenshuis, maar ook binnenshuis. En daarvoor zijn er volop koffieautomaten op de markt, zowel voor een individuele kop koffie met capsules of koffiepads (bijvoorbeeld de Senseo, Illy MIE capsules , Nespresso, Dolce Gusto of Lavazza A Modo Mio) als koffiemachines voor koffiebonen (bijvoorbeeld de Sarista, een Jura of Nivona koffiemachine). Maar met welke van de 5 geteste merken koffiebonen maak je thuis het lekkerste kopje koffie?


Naast een prijsverschil, de goedkoopste koffie was per kilo € 7,95 en de duurste koffie € 15,90, was er volgens de jury ook een duidelijk verschil tussen de koffiebonen. De top 3: - 1. Lidl koffiebonen. Een mooie en romige body en de koffie heeft een goede afdronk. Vergeleken met de andere merken koffiebonen het minst vlak en saai. - 2. Lavazza koffiebonen. Koffie met een notige en frisse aroma. Hij mag volgens de jury wel iets zoeter, maar het is frisse koffie. - 3. AH Excellent. De koffie is volgens de jury niet lekker, maar ook niet slecht. Een beetje saai en onaantrekkelijk. Ruikend naar slechte en oude parfum. De slechtste koffiebonen waren volgens de Jury de La Place koffiebonen. Zeer ranzig en metalige koffie. Smakend naar galbitter en met een vervelende afdronk. Alles wat je niet verwacht en hoopt bij koffie zit hierin.


Kritische persoonlijke noot bij de koffietest

Opvallend vind ik persoonlijk van het onderzoek dat koffiemerken als Illy, Segafredo of Douwe Egberts niet in de tests zijn meegenomen. En dit terwijl dit toch de grotere koffiemerken van Nederland zijn. Daarnaast is smaak erg persoonlijk en is de ene soort koffiebonen geschikter voor een espresso en een andere soort bijvoorbeeld juist voor een cappuccino.


Bron: RTL.nl