De markt voor fairtrade producten in België is in 201 met minstens 7 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Inmiddels is de totale marktwaarde voor fairtrade in België 60,2 miljoen euro groot.
Alle fairtrade producten groeien duidelijk in afzet, maar o.a. de categorie koffie groeide nog veel harder dan 7%. Daarnaast waren de categorieën samengestelde producten (chocolade, koekjes etc.) en ruitsuiker samen met koffie de grootste groeiers.
Volgens het keurmerk Max Havelaar zijn de Belgen steeds meer en meer uit op een eerlijk kopje koffie. En niet alleen de oudere doelgroep, maar in de groep 18-24 jarigen is ook een duidelijk stijgende interesse te zien in fairtrade producten.
Beschikbaarheid en zichtbaarheid zijn op dit moment nog remmende factoren voor verdere groei fairtrade in België. In vergelijking met sommige andere landen staat Belgie nog nergens volgens de algemeen directeur van Max Havelaar België, Lily Deforce. Vandaar ook een oproep van Max Havelaar Belgie aan alle grootdistributeurs om fairtrade producten nog veel meer in de kijker te zetten.
Bron: Het Nieuwsblad