Bij Starbucks in de Verenigde Staten kunnen klanten tegenwoordig van tevoren hun koffie uitzoeken en betalen via de telefoon. Bij de balie hoef je vervolgens alleen nog de aankoop te scannen en klaar is kees.
In de eerste 9 weken dat dit systeem draait zijn er volgens Starbucks al 3 miljoen aankopen gedaan en betaald via de smartphone.

Van tevoren bestellen en betalen via de telefoon was al een tijdje mogelijk bij Starbucks met de Blackberry en iPhone app. Sinds deze week komt daar Android ook bij.

Met de Starbucks Card Mobile kunnen koffiedrinkers de dichtstbijzijnde Starbucks opzoeken, worden er aanbiedingen aangeprijs, kan het saldo worden gecontroleerd en aangevuld en … kan er dus heerlijke koffie mee worden gekocht. De koffie wordt afgerekend door een streepjescode voor de scanner te houden en vervolgens toont de app direct het overgebleven (koffie)saldo.

In de toekomst wil Starbucks NFC (near filed communication) gaan gebruiken als volgende stap in mobiel betalen. Maar dan zullen eerst alle telefoons voorzien moeten worden van NFC-chips en de winkels van een NFC-systeem. De beveiliging van betalen door je telefoon voor een apparaatje te houden is ook in Nederland een hot issue. Er lopen in Nederland pilot bij bijvoorbeeld Diergaarde Blijdorp en de Rabobank.
Bron: Webwereld