Afzet biologische koffie en thee in 2012 met 22,7 procent gestegen


De afzetcijfers van biologische producten zat in 2012 flink in de lift. Dit blijkt uit cijfers in juni gepubliceerd door de Monitor Duurzaam Voedsel van het Ministerie van Economische Zaken. Biologische thee groeide maar liefst met 131,7 procent naar 9,5 miljoen euro en biologische koffie met 5,7 procent naar 27,8 miljoen euro.


Gemiddeld nam in 2012 de afzet van biologische koffie met 22,7 procent toe en dat is fors hoger dan in de totale markt. Deze daalde namelijk in 2012 met 3,3 procent. De totale afzet van biologische koffie en thee is redelijk verdeeld tussen de verschillende distributiekanalen, de speciaalzaken verkopen ongeveer éénderde, de supermarkten éénderde en éénderde is overig.


Biologische voedingen miljardenbusiness

In totaal is er in 2012 door consumenten voor 2,22 miljard euro aan duurzaam voedsel besteed. Ten opzichte van 2011 is er 25,2 procent extra besteedt aan duurzaam voedsel. Deze grote opstap komt doordat gewoon vlees in veel supermarkten is vervangen door diervriendelijker vlees, vlees met minstens één ster Beter Leven.


Het sterrensysteem Beter Leven

Beter Leven is een initiatief van de Dierenbescherming, een sterrensysteem waarbij geldt hoe meer sterren hoe diervriendelijker. Het totale marktaandeel van duurzaam voedsel is in 2012 gestegen van 4,5 procent naar 5,5 procent.


Bron: OutOfHome-Shops