Is de Apple onder de koffiewinkels opgestaan?


Blue Bottle, een nieuwe koffieketen uit San Francisco, de nieuwste concurrent van Starbucks? De koffiewinkels van Blue Bottle zijn minimalistisch van opzet: geen naam op de gevel, geen wifi en geen stopcontacten. Maar overal waar Blue Bottle Coffee winkels open staan de mensen in de rij. En staan er rijen tot om de hoek. De opzet is eenvoudig en vergelijkbaar met Apple, minimalistisch vormgegeven.


Koffie wordt er gedronken uit mokken, de koffiebonen zijn altijd fair trade, het formaat van een cappuccino is bij Blue Bottle altijd van hetzelfde formaat en receptuur en elk kopje wordt naar Japanse gewoonte met de hand gemaakt. Werken doe je maar huis, geen wifi en stopcontacten, en alleen maar licht gebrande koffiebonen in plaats van donker gebrande koffiebonen. Maar wel … rijen en rijen mensen en vele geïnteresseerde investeerders en bedrijven.


Investeerders geïnteresseerd in Blue Bottle

Investeerder, venture capitals, die de afgelopen jaren vooral investeerden in softwarebedrijven en chipmakers hebben opeens ook interesse in de Blue Bottle koffieketen. Zo stapten Instagram- oprichter Kevin Systrom, Twitter-oprichters Ev Williams en Biz Stone en Google Ventures, en zelfs skateboarder Tony Hawk al in Blue Bottle. Sinds 2012 is er al ruim 46 miljoen dollar aan investeringen opgehaald.


Waarom? Het lijkt een combinatie van toeval, de juiste snaar en de goede locatie. Blue Bottle zit in het kloppend hart van Silicon Valley, gebruikt altijd fair trade koffiebonen en de minimalistische opzet lijkt een schot in de roos. Een kleine menukaart, minimalistische winkels en een gebrek aan wifi maakt de keten waarschijnlijk boeiender dan een schreeuwerige Starbucks in de VS op iedere hoek van de straat.


Bron: Bright.nl