Prijs arabica koffiebonen sinds 2011 gehalveerd


De prijs van arabica koffiebonen is sinds 2011 meer dan gehalveerd. Koffieboeren uit Latijn-Amerika, waar hoge kwaliteit arabica koffiebonen vandaan komen, verkopen met de huidige koffieprijzen op dit moment zelfs de bonen onder kostprijs. Maar hoe kunnen de koffieprijzen dan in de winkels gelijk blijven? Of zelfs zijn gestegen de afgelopen jaren?

Het antwoord is even eenvoudig als schokkend! Prijsdalingen van koffie worden zelden tot nooit aan de consument teruggegeven. Een kopje koffie bij bijvoorbeeld Starbucks is de afgelopen jaren zelfs alleen maar duurder geworden en een pak Aroma Rood van Douwe Egberts kost ook al jaren hetzelfde. De grote winnaars? De koffiebedrijven!


De prijzen die koffieboeren voor de koffiebonen ontvangen is op dit moment te laag. In veel regio’s in Latijns-Amerika liggen de prijzen zelfs nog onder productieniveau. Logisch uiteraard dat boeren dit geen jaren kunnen gaan volhouden. Boeren trekken massaal bij overheden aan de bel. Met de vraag naar bescherming en extra subsidie’s. Dit jaar liggen de prijzen van arabica koffiebonen nog maar op een derde ten opzichte van begin 2011. De prijzen van robusta koffiebonen, voornamelijk gebruikt in oploskoffies en geproduceerd in Vietnam, zijn wel vrijwel gelijk gebleven afgelopen jaren.


Koffiebedrijven profiteren

Eerlijk gezegd is koffie produceren vrij simpel. Koop kwalitatief goede koffiebonen in voor een zo laag mogelijke prijs, brandt deze koffiebonen goed en verpak ze vervolgens in een leuke verpakking. De kosten voor het inkopen van koffiebonen bepalen vaak in grote mate de winst. Bijvoorbeeld ingeschat wordt dat de prijzen van Douwe Egberts voor 70% afhankelijk zijn van de inkoopprijzen voor koffiebonen. Of bij de cupjes voor een Nespresso machine is de prijs voor 50% afhankelijk van de koffie die erin gaat. En hoe lager de prijzen voor de koffiebonen dus zijn…


Starbucks maakt grote winsten

Starbucks profiteert volop van de lage prijzen van de koffiebonen. Recent maakte Starbucks bekend afgelopen kwartaal $ 417 miljoen dollar winst te hebben gemaakt. Een recordwinst. CFO Troy Alstead is eerlijk over de reden van de recordwinst. Namelijk behaald door de lage prijzen voor de koffie, soms zelfs onder productiekosten, geeft de CFO eerlijk toe tegen analisten. En ook voor 2014 is er reeds tegen dezelfde voorwaarden koffie ingekocht, dus er zijn weer recordwinsten te verwachten. Wel vreemd toch van een bedrijf dat altijd benadrukt zo betrokken te zijn bij de koffieboeren?


Bron: FTM.nl