Britse Koffieketen Costa in handen frisdrankproduct Coca-Cola


De frisdrankproductent Coca-Cola, de grootste frisdrankenproducten ter wereld, koopt de Britse koffieketen Costa voor bijna 4,4 miljard euro, bijna 4 miljard pond. Costa is de tweede grootste koffieketen ter wereld, dus met deze aankoop gaat concurrentie aan met koffieketen Starbucks.

Koffie is niet nieuw voor Coca-Cola, sinds een drietal jaren bezit het ook al het koffiemerk CHAQWA. De overname kan in het licht gezien worden van de nieuwe strategische positionering van het colamerk, door de wereldwijd afnemend verbruik van suikerhoudende en koolzuurhoudende frisdranken. Waar Coca-Cola groot mee is geworden.

Concurrent op frisdrankgebied PepsiCo nam eerder al de ‘doe-het-zelf’ spuitwatermaker Sodastream over voor ruim 2 miljard dollar, maker van een frisdrankautomaat voor thuis. En ook Coca-Cola nam eerder al een minderheidsbelang in sportdrankjesmaker Bodyarmor, om zijn activiteiten buiten de suikerhoudende frisdranken te versterken.

De Britse koffieketen Costa

De Britse koffieketen Costa wordt overgenomen van hotel-, coffeeshop- en restauranteigenaar Whitbread. Deze betaalde in 1995, voor de koffieketen Costa die toen uit 39 filialen bestond, een bedrag van 19 miljoen pond.

Costa is in 1971 opgericht door de broers Sergio en Bruno Costa. Maar de koffieketen is de afgelopen jaren zeer fors gegroeid en heeft nu zo’n 4.000 vestigingen in Europa en het Midden-Oosten, in totaal in 31 landen. Daarnaast wordt via Costa Express koffie verkocht uit meer dan 8.000 verkoopautomaten.

Bron: Distrifood.nl