Coca-Cola gaat systeem voor koude drankjes op de markt brengen


Het frisdrankmerk Coca-Cola heeft afgelopen week voor 1,25 miljard dollar een belang genomen in Green Mountain Coffee Roasters.


Het frisdrankmerk en koffiemerk gaan samen Coca-Cola producten ontwikkelen die gebruikt kunnen worden in de drankautomaat Keurig Cold. Een door het koffiemerk Green Mountain ontwikkeld systeem voor koude drankjes voor thuisgebruik. Kosten voor Coca-Cola voor een belang van 10 procent? 1,25 miljard dollar.


Coca-Cola en Green Mountain willen samen met het merk Keurig vanaf 2015 een systeem op de markt brengen voor thuisgebruik waarmee je zelf koude drankjes kunt bereiden. Green Mountain gaat bekers en hulzen . De bedoeling is om samen met dit systeem marktaandeel van Sodastream af te snoepen. Maar Coca-Cola is niet de enige, Green Mountain praat ook met andere partijen over een samenwerking voor de thuismachine.


De bedrijven hebben afgelopen week een 10-jarige overeenkomst wereldkundig gemaakt. Coca-Cola betaald 1,25 miljard dollar voor een belang van 10% in het koffiemerk, een belang dat gelijk staat aan 16,7 miljoen aandelen Green Mountain.


Green Mountain Coffee Roasters

Green Mountain Coffee Roasters is een koffiemerk uit het Amerikaanse Waterbury in de staat Vermont. Het koffiemerk produceert biologische, fairtrade en speciale gourmet koffie. Keurig is een merk van Green Mountain en dit bedrijf is vooral bekend van de K-cups. In 2011 kondigde de grootste koffieketen ter wereld Starbucks aan te gaan samenwerken met Green Mountain. Starbucks levert de koffie voor de K-cups koffiemachines van Keurig.


Strategie Coca-Cola

De aankoop van het belang van 10 procent past binnen de strategie van Coca-Cola om belangen te nemen in veelbelovende nieuwe merken en technologieën. Coca-Cola helpt deze nieuwe merken en/of technologieën verder te groeien. Voorbeelden hiervan zijn Zico Coconut en Honest Tea. Zico Coconut is kokoswater, geschikt als voedingsdrank. Honest Tea is biologische thee.


Bron: Marketingonline.nl