Uitslag van de AD koffietest onder 102 horecabedrijven


Zaterdag 20 oktober zijn de resultaten gepresenteerd van de jaarlijks terugkerende koffietest van het Algemeen Dagblad. Voor de koffietest bezocht het dagblad samen met een panel van het Centrum voor Smaakonderzoek, 102 horecabedrijven. En vanaf zaterdag 20 oktober waren de uitslagen in de krant en op internet te zien.


Voor het onderzoek werd door een smaakpanel een gewone koffie, cappuccino en een espresso geproefd. Anders dan bij de Misset Horeca Koffie Top 100 gaat het bij de AD Koffietest 2012 niet om een ranglijst met de beste koffiezaken van Nederland, maar worden een aantal koffieschenkende horecabedrijven beoordeelt. In totaal kregen 40 zaken een onvoldoende en 62 zaken een voldoende voor de koffie. Van die 62 zaken scoorden maar liefst 12 zaken een negen of hoger.


Nederland is een echt koffieland, gemiddeld drinkt de Nederlander 3,3 koppen koffie per persoon per dag. Alleen in de Scandinavische landen wordt nog meer koffie gedronken dan in Nederland. De laatste jaren is de aandacht voor koffie flink toegenomen, vooral in premium verse koffie. Met de komst van de Senseo is de aandacht voor eenkops koffiemachines, zoals Nespresso of Dolce Gusto, flink gestegen en daarnaast groeien het aantal koffiemachines dat gebruik maakt van verse koffiebonen. Toch is het kopje koffie, espresso of cappuccino in de horeca nog lang niet overal van goede kwaliteit, daarom ook de AD koffietest


De winnaar van de AD koffietest 2012 is La Mano Maestra uit Den Haag met een 10 als rapportcijfer. In deze koffiezaak wordt gebruik gemaakt van koffiebonen van koffiebranderij The Golden Coffeebox uit Baarn. Op de allerlaatste plaats staat brasserie Top uit Den Bosch met het rapportcijfer 0.


Bron: AD.nl