Afzet van DE afgelopen kwartaal gedaald, omzet gestegen


Afgelopen kwartaal heeft DE Master Blenders 1753 (DE) minder koffie en thee verkocht, maar door prijsverhogingen is de omzet toch gestegen. Desondanks was de omzetstijging minder dan analisten hadden verwacht waardoor het aandeel DE dinsdagochtend 23 oktober toch ruim 5 procent daalde.


De omzet afgelopen kwartaal groeide door de verkoop van koffie en thee met 1,1 procent tot 639 miljoen euro. De totale bedrijfsomzet daalde met 1,5 tot 645 miljoen euro doordat DE de export van ongebrande koffiebonen aan het afbouwen is en op termijn zelfs stopt.


DE heeft het moeilijk in Duitsland

In Duitsland ondervindt DE veel concurrentie op koffie en theegebied van Aldi en Lidl. Het bedrijf heeft de laatste tijd forse prijsverhogingen doorgevoerd, maar in de thuismarkt van de prijsvechters Aldi en Lidl heeft DE zichzelf in de vingers gesneden. De afzet is flink gedaald. DE probeert de schade nu te herstellen door de prijsverhogingen deels terug te draaien en zijn producten beter te positioneren.


Out of Home DE in omzet gedaald

Het onderdeel Out of Home van DE, dat koffie levert aan horecabedrijven en kantoren heeft ook te kampen gehad met een kleine omzetdaling. Volgens bestuursvoorzitter Michiel Herkemij van DE komt dit omdat klanten steeds vaker kiezen voor goedkopere oploskoffiemachines. DE komt in de toekomst ook met goedkopere varianten en investeert in een verhoging van de klantvriendelijkheid. Out of Home is volgens de bestuursvoorzitter niet alleen financieel belangrijk maar ook voor de zichtbaarheid van het merk.


Bestuursvoorzitter Herkemij gaf aan tevreden te zijn met de resultaten in de meeste West-Europese landen, zoals Nederland, Spanje en Frankrijk. Wel gaf hij aan dat DE aan het proberen is in het duurdere marktsegment meer voet aan de grond te krijgen.


Bron: De Telegraaf