Dolce Gusto grootste groeier bij Nestlé
De grootste voedingsmiddelenproducent van de wereld, het Zwitserse Nestlé, heeft over de eerste 9 maanden van dit jaar een autonome groei gerealiseerd van 4,4 procent. Dit resultaat was iets lager dan dat analisten verwacht hadden. Belangrijkste redenen waren de zwakkere groei in opkomende markten, minimale groeicijfers in Europa en veel concurrentie voor Nespresso met goedkopere capsules. Groeibriljant was echter Nescafé Dolce Gusto, die in alle regio’s met dubbele cijfers groeide.
De koffietak van Nestlé
De koffietak van Nestlé kende dus duidelijke een winnaar en een verliezer. Winnaar was Nescafé Dolce Gusto, het koffiemerk met vele soorten koffiecapsules, die in Europa met dubbele cijfers groeide. Grote verliezer was het koffiemerk Nespresso. Deze heeft te kampen met steeds groter wordende concurrentie op de koffiecapsules en rechtszaken die het verliest over de octrooien. Op Koffievergelijk verkopen we het koffiemerk Massimo, die ook koffiecapsules maakt die geschikt zijn voor Nespresso koffiemachines maar aanzienlijk goedkoper zijn. De meeste concurrentie heeft Nespresso op prijs, andere koffiemerken komen met aanzienlijk goedkopere capsules en pads. Nespresso heeft haar pijlen nu gericht op innovaties als de lancering van de Grand Cru en geografische expansie.
Een analyse van de cijfers van Nestlé
Een analyse van de cijfers van Nestlé levert het beeld op dat 3 procent van de groei reële interne groei is en 1,4 procent komt door prijsverhogingen. Verder zorgen acquisities voor een verkoopverbetering van 2,1 procent. West-Europese landen hebben een beperkte groei, waarbij Groot-Britannie, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk het het beste doen. Zuid -, Centraal – en Oost-Europa, met uitzondering van Rusland, hebben het nog zeer moeilijk.
Overige Nestlé producten die het goed doen zijn bijvoorbeeld Nescafé Gold, Nesquik, Kit Kat, luxe ijsproducten van Häagen-Dazs, oploskoffie en diervoeding.
Bron: VMT.nl