Douwe Egberts neemt het Friese koffievrouwtje terug
Douwe Egberts heeft besloten na 10 jaar afwezigheid het Friese koffievrouwtje terug te plaatsen op de verpakking. Back to the roots, ook al wordt het dan op de achterkant van de verpakking.
Het koffiemerk wil met deze actie terug naar de roots van het merk. Douwe Egberts, van oorsprong een familiebedrijf, had jarenlang het bekende koffievrouwtje op de verpakking staan. Maar het Amerikaanse Sara Lee, sinds 1978 eigenaar van Douwe Egberts, vond jaren geleden het vrouwtje met de Friese hoofdkap niet meer voldoen aan de wereldse uitstraling die het Amerikaanse koffiemerk Douwe Egberts wilde geven. En nu komt het koffievrouwtje dus terug op uitsluitend de nieuwe verpakking van de luxe filtermalingen.
De koffieschenkende Friezin maakte in 2002 plaats voor de Aroma Lady, die sindsdien wereldwijd op alle pakken koffie van Sara Lee/DE staat. Het beeld van de Aroma Lady is een rank dameshoofd met koffiedampen. De Friezin was ongetwijfeld op koffiepakken terecht gekomen als verwijzing naar de oprichters Egbert Douwes en Akke Thijsses die in 1753 in Joure de basis legden voor het Douwe Egberts van nu.
Sara Lee
Het Amerikaanse Sara Lee, waartoe het koffie en theemerk Douwe Egberts behoord, heeft begin maart 2012 besloten Douwe Egberts af te stoten en in Nederland naar de beurs te brengen onder de naam D.E. Master Blenders 1753. Het naam is uiteraard gekozen vanwege het oprichtingsjaar en rijke historie van het koffiemerk.
De keuze is op Nederland gevallen zodat het management dichtbij de belangrijke West-Europese markten ligt. En met deze stap wil Douwe Egberts laten zien dat het dichtbij de mensen staat. De woordvoerster van Douwe Egberts Olga Hesselink sluit zelfs niet uit dat in de toekomst de Aroma Lady helemaal van de verpakkingen gaat verdwijnen.
Bron: deOndernemer.nl