De verkoop van Nespresso cups in Frankrijk is een groot succes


,p>In enkele maanden tijd zijn er door Sara Lee, onder andere eigenaar van Douwe Egberts, 30 miljoen Nespresso-cups verkocht. Dit alles onder de naam L’Or espresso. Reden voor Sara Lee om deze cups voor Nespresso dan ook zo snel mogelijk in andere landen te willen introduceren.

De Nespresso-cups van Sara Lee kosten tussen de 29 en 37 eurocent per stuk, die van Nestlé tussen de 34 en 49 cent per stuk. Een gemiddeld prijsverschil dus van 5 cent.


De totale Europese koffiemarkt is zo’n 14 miljard euro groot en daarvan maken de groepen Nespresso-cups ,koffiepads en capsules voor Illy machines gezamenlijk nu al bijna eenderde uit. Een ware goudmijn dus.


Patent, Rechtszaak?
In juni 2010 kondige Nestlé, eigenaar van Nespresso aan een rechtszaak te starten tegen Sara Lee. Reden hiervoor is dat Nestlé aangeeft een patent te hebben op de verkoop van deze cups. Sara Lee gaat in afwachting van een gerechtelijke uitspaar gewoon verder met de verkoop en marketing van haar eigen cups. Cups die er volgens Sara Lee heel anders uitzien. Cups die verkocht worden in supermarkten als een Carrefour. En… het is onduidelijk wanneer er een uitspraak komt, deze patentprocedures kunnen wel jaren duren.


In 2001 bracht Douwe Egberts samen met Philips de Senseo op de markt, waarvan er inmiddels 27 miljoen zijn verkocht (tegen ‘slechts’ 8 miljoen Nespresso=apparaten). Op de koffiepads voor de Senseo zit echter geen patent. Dit is wel geprobeerd, maar destijd mislukt.

Bekijk hier het assortiment koffiepads op Koffievergelijk.nl


Bron: De Volkskrant.