• Levering binnen 24 uur

    Op werkdagen voor 21.00 uur besteld = morgen in huis

  • Gratis verzending boven 75,-

    Binnen Nederland. Daaronder 3,95

Koffievergelijk 9.5 van 10 op basis van 1017 gebruikersrecensies.

Drink genoeg met deze warmte

Geplaatst op 27 Juli 2018

Drink voldoende volgens het nationaal hitteplan


Drink voldoende water is het voorschrift in het nationale hitteplan. Een open deur, maar wat is eigenlijk voldoende? En betreft het alleen water, of geldt bijvoorbeeld koffie en thee ook? Volgens het voedingscentrum dient iedereen, zeker met deze hitte, minimaal anderhalf tot twee liter water, thee en (beperkt) koffie te drinken per dag. Warme thee of koud water heeft nauwelijks invloed. Drankjes als bijvoorbeeld bier en gin-tonic tellen niet mee.

Drink je helemaal niets? Dan wordt je licht in je hoofd, kun je niet meer helder denken en krimpen je hersenen letterlijk. Na een dag of twee krijg je spierkrampen en kun je verward raken, ook wel een delirium genoemd. Na ongeveer drie tot vijf dagen laten één voor één je organen het afweten waardoor je komt te overlijden.

Als je meer zweet, dan moet je automatisch ook meer drinken. En hoe donkerder je urine is, hoe slechter het is. Hoe lichter de urine, hoe beter je hydratering is, al is helemaal doorzichtig ook weer niet de bedoeling. Je nieren kunnen per uur 0,75 tot 1 liter vocht verwerken en als je teveel water drinkt, onttrek je als het ware zout aan je lichaam en dit kan gevaarlijk zijn. En zelfs buiten bewustzijn of overlijden tot gevolg hebben. Sporters die veel water drinken, nemen daarbij soms extra mineralen om wat natrium aan te vullen, maar bij normale inspanning is dit niet nodig.

Tips bij een hittegolf

De dorstprikkel komt pas als je prestaties al iets afnemen, dus eigenlijk als je dorst krijgt is het al te laat, zo redeneren veel sporters. Maar, het is nooit te laat om te drinken. Maar voor topsporters geldt dat als de dorstprikkel komt je prestaties al iets aan het afnemen zijn, dus eigenlijk moet je dat moment voor zijn.

Is het koeler dan 25 graden en sport je korter dan een uur, dan hoef je voor je lichaam geen bidon mee te nemen. Bij warmer weer, of indien gewenst, is het uiteraard wel slim om water te drinken. Neem vooral geen sportdrankjes, die zijn een onnodige bron van suiker en natrium.

Water, het beste voor je lichaam en het milieu. Volgens de Vereniging van Waterbedrijven is ook de kwaliteit van het leidingwater goed en voldoet het altijd aan de wettelijke eisen. Ook al kan het iets warmer zijn dan normaal. Kom je thuis na een vakantie, spoel dan de leidingen altijd minimaal één minuut door.

En drink je water uit flesjes, was deze flesjes dan elke dag af, houdt het water uit de zon en ververs het na een dag. De flesjes zitten vol met bacterien, al wordt je daar meestal niet ziek van. Maar voorkomen is beter dan genezen.

Groene thee bevat meer cafeine en het aminozuur theanine dan witte of zwarte thee. Cafeine helpt bij alertheid, maar theanine is misschien nog wel belangrijker, dat zorgt er namelijk voor dat de cafeine beetje bij beetje vrijkomt, zodat die vervelende kick kan worden voorkomen. Heb je dus een middag-dip, een kopje groene thee? Werkt even goed, zo niet beter, dan een glas koud water.

Bron: NRC.nl


Laat een reactie achter

Verfijn hieronder je opdracht

(of typ verder in de zoekbox hierboven):

producten

Zoek op prijs