Koffie- en donutketen Dunkin’ Donuts opent filiaal in Amsterdam


Dunkin DonutsDunkin’ Donuts, de internationale koffie- en donutketen komt naar Nederland. De keten opent op 23 maart 2017 haar eerste filiaal in Amsterdam, aan de Nieuwendijk 147. En het heeft inmiddels al de ambitie uitgesproken om binnen enkele jaren tijd 25 filialen te openen in Nederland, vooral gevestigd op treinstations, luchthavens en stadscentra.

Wie is Dunkin’ Donuts

Dunkin’ Donuts is een internationale fastfoodketen, vooral bekend vanwege haar rijkelijk versierde donuts. Er worden meer dan vijftig verschillende soorten donuts verkocht, met speciaal voor Nederland exclusieve namen als Delft Blauw, De Tulp en De molen. Daarnaast nog andere soorten koeken, brownies, bagels, pasteitjes, sandwiches, wraps en tosti’s. Ook koffie is voor de keten belangrijk, meer dan de helft van omzet komt uit de verkoop van koffie. De Dunkin’ Donuts espresso, cappuccino of latte worden gemaakt van fairtrade 100% arabica koffiebonen, een specifieke Dunkin’ Donuts blend. En de koffiekaart is uitgebreid met drankjes als een americano, cafe mocha, cortado, ijskoffie en de Dunkin’ specials als Cold Brew en Nitro Cold Brew Coffee. Voor koffie is het een serieuze concurrent geworden voor de grote ketens als Starbucks en Krispy Kreme.

Dunkin’ Donuts is een grote keten, het heeft meer dan 12.000 vestigingen in 45 landen. In Amerika is de keten echt huge, met bijna 7000 filialen in 35 staten. Opgericht door William Rosenberg in Quincy, Massachusetts in 1950. Op 22 september 2002 overleed de oprichter op 86 jarige leeftijd. Dunkin’ Donuts Amerikaanse slogan is America Runs on Dunkin, de alternatieve slogan is You ‘Kin Do It !. Daarnaast sponsort het bedrijf verschillende internationale sportteams, zoals het American football team de Dallas Cowboys en de honkballers van de New York Yankees.

Dunkin’ Donuts in Nederland

In Nederland was de keten nog niet aanwezig, maar daar komt op 23 maart dus met de opening van het franchise filiaal in Amsterdam verandering in. Het filiaal in Amsterdam is volgens de nieuwste internationale huisstijlelementen vormgeven, direct een pilotsore dus. Het filiaal wordt ’s morgens om 07.00 uur feestelijk geopend en ook op de rest van de openingsdag is het er feest, met live entertainment, bijzondere producten en speciale giveaways. En de eerste honderd klanten winnen zelfs een jaar lang gratis donuts.

Volgens Bill Mitchell, President Dunkin' Brands International, is de opening van de eerste Dunkin' Donuts in Nederland is een belangrijke mijlpaal. Naast de uitbreiding naar minimaal 25 filialen de komende jaren, wil de keten een onderdeel gaan uitmaken van het dagelijks leven van haar bezoekers. En een sterkte relatie opbouwen met de lokale omgeving. Hij geeft aan het spannend te vinden hoe het assortiment van de keten in de smaak valt bij het Nederlandse publiek.

Bron: Lunchroom.nl