Duurzaamheid van koffie, cacao en thee onderzocht door studenten


Er zijn koffie, cacao en thee die duurzaam worden geproduceerd. Maar hoe weet je nou welke dat zijn. Eerstejaars studenten van de Hogeschool van Amsterdam die de opleiding Bedrijfskunde MER volgen, hebben dit onderzocht voor het vak maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De studenten hebben dit onderzocht bij (buitenlandse) bedrijven die actief zijn in de productiesectoren.


Eelco Fortuijn, directeur van het bedrijf GoedeWaar.nl, was de opdrachtgever voor het onderzoek. GoedeWaar.nl richt zich op duurzaam consumeren en onderzoekt de dier-, mens- en milieuvriendelijkheid van producten.


De resultaten van het onderzoek door de studenten moeten consumenten helpen om een bewustere keuze te maken bij hun aankopen.


De studenten hebben gekeken naar verschillende aspecten van koffie, cacao en thee. Namelijk naar de economische, socialen en de ecologische duurzaamheid van de producten. Opdrachtgever Fortuijn is tevreden over het onderzoek van de studenten: ‘Ze kwamen met waardevolle informatie, bijvoorbeeld dat in Bangladesh de gemiddelde werkweek 91 uur is in een fabriek.’


Eén van de studenten die heeft meegewerkt aan het onderzoek, Beau Verheij, vindt dat sociale duurzaamheid het belangrijkste is: ‘De sociale omstandigheden moeten goed zijn, het gaat niet alleen om geld.’

De studente vond dat het onderzoek geen makkelijke opdracht was: ‘Je moet natuurlijk met betrouwbare bronnen komen, en die zijn niet altijd goed te vinden. Er is bijvoorbeeld corruptie in sommige landen, wat de zoektocht naar betrouwbare informatie niet makkelijker maakt.’


Fortuijn geeft aan dat vanuit consumenten de belangstelling voor duurzaamheid toeneemt. Fortuijn zegt: ‘Tot nu toe let 20 % van de consumenten al redelijk op de duurzaamheid van producten. Deze consumenten vormen onze doelgroep en worden “lichtgroene consumenten” genoemd. En die groep wordt alleen maar groter.’


Fortuijn geeft als tip nog mee aan medewerkers en studenten die maatschappelijk verantwoord ondernemen: ‘Speel proactief in op de toenemende interesse voor duurzaamheid vanuit consumenten!’


Bron: hva.nl