Duurzame koffie met UTZ Certified keurmerk fors toegenomen


De verkoop van koffie met het UTZ Certified keurmerk is in 2011 met 12 procent toegenomen tot 136,7 miljoen kilo koffiebonen, maar liefst 16,5 miljard duurzame kopjes koffie. De verkoopcijfers van duurzaam geproduceerde thee stegen met meer dan 50 procent en de afzet van caco steeg met 200 procent. Dit komt mede dankzij grote retailers en A-merken als bijvoorbeeld Nestlé , producent van o.a. Dolce Gusto cups en Nespresso capsules, en De Ruijter die het keurmerk omarmen. Goede rapportcijfers dus voor het keurmerk UTZ Certified dat inmiddels wereldwijd het grootste keurmerk voor duurzame koffie is.


Het keurmerk UTZ Certified

Het keurmerk UTZ Certified is gestart in 2002 door Ahold en een koffieproducent in Guatemala, destijds geheten UTZ Kapeh. Het koffie keurmerk werd destijds gestart als alternatief voor het strengere Max Havelaar keurmerk en is ondergebracht in een stichting. De naam UTZ Kapeh betekent goede koffie in een Mayataal uit Guatemela. In 2007 werd het keurmerk echter breder ingezet dan enkel koffie, ook voor onder andere cacao, thee, palmolie, soja etc, en werd de naam en het logo ook aangepast naar UTZ Certified.


Verkoopcijfers UTZ Certified minder dan in 2010

Ondanks de toename in de verkoopcijfers van 12 procent lag de groei fors lager dan een jaar eerder. Toen lag de stijging nog op bijna 50 procent. Volgens een woordvoerder van UTZ Certified lag het niet aan de economische crisis want gecertificeerde koffie is in principe niet duurder. Volgens UTZ Certified lagen de groeicijfers door een aarzeling bij de koffiebranders of er nu en in de toekomst wel voldoende aanbod in van gecertificeerde koffie.


Inmiddels blijkt uit cijfers van UTZ Certified dat wereldwijd 9 procent van de verkochte koffie inmiddels duurzaam is. UTZ Certified heeft hierin een aandeel van minimaal 4 procent, de overige 5 procent bestaat uit andere kleinere partijen. Het blijkt dat bedrijven die zich verbonden hebben aan UTZ Certified steeds grotere hoeveelheden gecertificeerde koffie inkopen. En dit zorgt ervoor dat het einde van de groei nog lang niet in zicht is.


Bron: OutOfHome Shops