Eerlijke koffie draagt weinig bij aan de economische ontwikkelingen door de betrokkenheid van bedrijven, overheden en NGO’s. NGO’s zijn organisaties die onafhankelijk zijn van de overheid en zich richten op een verondersteld maatschappelijk belang.


Dit is de conclusie van het promotieonderzoek van Verena Bitzer aan de Universiteit Utrecht.


Volgens haar zijn de initiatieven uit rijke landen te veel op het commerciële aspect gericht en te weinig op daadwerkelijke lokale vooruitgang. In haar onderzoek zijn tientallen vormen van samenwerkingen bestudeerd waarbij veelal kon worden geconcludeerd dat er te veel top down wordt gewerkt en er te weinig oog is voor versterking van het lokale kapitaal.


Er worden wel kleine succesjes of veranderingen behaald, maar vanuit een ontwikkelingsperspectief zijn deze uitkomsten ‘nogal indirect en dubbelzinnig’.


Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar, herkent zich niet in deze conclusie, maar heeft het proefschrift nog niet kunnen lezen. Volgens hebben meer dan 80 Britse impactstudie’s wel degelijk aangetoond dat er een positieve bijdrage is. Stichting Max Havelaar is vooral bekend van de Max Havelaar koffie en andere Fairtrade producten.


Het systeem van Fairtrade is opgericht vanuit kleine producten en daar ziet de Stichting Max havelaar wel degelijk resultaten. Ze kunnen zelf beslissen over hun productie en investeringen. Met eigen ogen heeft hij gezien hoe dit leidt tot een hogere productie en bijdrage aan de economie.


Bron: MSN Nieuws