Koffiebranderij Illy is groot geworden. Heel groot zelfs. De in 1933 door Francesco Illy opgerichte koffieproducent Illy is inmiddels actief in 140 landen en had in 2010 een omzet van 305 miljoen euro. De Illy Gruppo Illy is de op vier na grootste koffieproducent van de wereld, na Nestlé, Kraft en Sara Lee. Meer dan de helft van de omzet van Illy komt uit export en Illy koffie wordt niet alleen thuis gedronken, maar ook in ongeveer 50.000 openbare gelegenheden. Allemaal prachtige cijfers en getallen, toch?
Toch blijft Illy gekenmerkt door aspecten van een familiebedrijf. Familiewaarden als ethiek en passie voor excellentie staan hoog in het vaandel. Volgens CEO Andrea Illy is het bedrijf onlangs uitgeroepen tot beste familiebedrijf in het thuisland, Italië. In Italie komen veel meer ondernemingen gekenmerkt met familisme, het streven naar winst is dan soms ondergeschikt aan de sociale aspecten. Soms kan dit groei in de weg zitten, maar dit is bij Illy dus zeker niet het geval. Volgens Andre Illy wordt bij Illy de juiste man op de juist plek gezet, of het nu een familielid is of niet.
Het Italiaanse familiebedrijf staat bekend om de ambachtelijkheid. Iets waar veel meer Italiaanse familiebedrijven om bekend staan. Illy is onderscheidend in elke stap van het productieproces, waarbij het begint bij de selectie van de juiste koffiebonen. Perfecte koffiebonen zijn van levensbelang. Illy koffie wordt gemaakt van negen ingrediënten, afkomstig van 40 tot 45 koffieproducerende regio’s uit 15 landen. En… rechtstreeks betrokken vanaf de boeren.
CEO Andrea Illy is de lijfelijke bevestiging van ambachtelijkheid, visie en doorzettingsvermogen. Ooit begonnen als koffiemaker en met een diploma scheikunde op zak is hij uitgegroeid tot CEO van het grote Illy. De familie Illy heeft koffie tot een wetenschap verheven door de enorme schat aan kennis, het delen van die kennis met de buitenwereld en de samenwerking met universiteiten om koffie steeds verder te ontwikkelen.
De succesfactoren? Visie, consistentie in wat je doet, zelfvertrouwen en dingen anders doen dan de concurrent.
Bron: Ftm.nl