Koffie met melk geliefd in Frankrijk

LattizKoffie met melkschuim is populair in Frankrijk, meer dan de 25 procent van de Franse consumenten drinkt z’n koffie met melkschuim, een cappuccino, latte macchiato of koffie verkeerd.

Vooral ’s ochtends is het meest populaire koffiemoment in Frankrijk, de bekende café au lait (grote mok koffie met melk) of een cappuccino, liefs met iets zoets erbij. Voor de echte Fransman in het ongebruikelijk om na het eten een cappuccino te bestellen in een restaurant.

De Nederlandse zuivelreus FrieslandCampina en het grootste Franse koffiemerk Cafés Richard zijn hier ook op ingesprongen. De bedrijven zijn een samenwerking gegaan en hebben de Lattiz melkopschuimmachine op de Franse foodservicemarkt geïntroduceerd. Een zakelijke melkschuimmachine die het mogelijk maakt om binnen enkele seconden om barista kwaliteit melkschuim te maken. Simpelweg door één druk op de knop. Melkschuim van constante kwaliteit, geen invloed van kwalitatief mindere machines, gebrekkige ervaring personeel of drukte in piekmomenten.

De introductie van de Lattiz melkopschuimmachine hebben de beide merken gedaan op de Sirha, eind januari 2017 in Lyon, een event vergelijkbaar met de Nederlandse Horecava. Op de Belgische en Nederlandse markt is de machine al sinds 2015 beschikbaar, want ook in ons land worden de cappuccino’s en latte macchiato’s jaar na jaar populairder. En is de behoefte aan goede en constante kwaliteit van melkschuim in de horeca.

De Franse koffiecultuur is erg gericht op een grote mok koffie met melk (café au lait) of cappuccino bij het ontbijt. Hoe later op de dag, hoe ongebruikelijker het is om melk in de koffie te gebruiken. Na de lunch of na een diner, dan is het doorgaans zelfs moeilijk om koffie met melk gereserveerd te krijgen. Ter afsluiting van een lunch of diner wordt een espresso gedronken.

Het Franse koffiemerk Cafés Richard

Cafés Richard is een koffiemerk, marktleider in Frankrijk met 7.000 ton geroosterde koffie per jaar. Het bedrijf levert wereldwijd koffie en machines aan bedrijven, cafés, hotels, restaurants, delicatessenzaken. Sinds 2005 is het merk in Nederland verkrijgbaar. Cafés Richard koopt als merk rechtstreeks in bij de boeren of lokale coöperaties en branden deze koffiebonen in een eigen koffiebranderij in Parijs. Het bedrijf heeft meer dan 26 soorten koffie, theelijnen zoals Dammann thee, Dilmah en Comptoir Richard. Allemaal met specifieke eigenschappen, maar wel enkel de beste koffie’s.

FrieslandCampina

Het Nederlandse FrieslandCampina is één van de grootste zuivelproducten van de wereld, met meer dan 22.000 medewerkers en 17.000 aangesloten boeren. De internationaal opererende zuivelcooperatie, gevormd door melkveehouders in Nederland, Belgie en Duitsland, bestaan sinds eind 2008 en is een fusie van de zuivelcoöperaties Friesland Foods en Campina.

Bron: Foodclicks