Douwe Egberts fuseert met Amerikaanse Mondelez International

Douwe Egberts heeft deze week bekend gemaakt te gaan fuseren met de koffietak van het Amerikaanse Mondelez International.

Mondelez is in Nederland bekend van merken als Jacobs, Velours Noir, Carte Noir en het recent in Nederland geïntroduceerde Tassimo. Douwe Egberts heeft ook vele merken in haar portefeuille zoals Douwe Egberts, Pickwick, Kanis & Gunnik, Van Nalle, Piazza d’Oro, Cafitesse, Coffee Company, Laurentis, L’Or en Senseo. Beide bedrijven hebben bevestigd dat de merknamen niet gaan veranderen.

De mededingingsautoriteiten moeten de fusie nog wel goedkeuren. Naar verwachting wordt de fusie in 2015 afgerond en beide bedrijven hebben al bekend gemaakt geen reorganisatieplannen te hebben, dus geen gedwongen ontslagen. De samenwerking is gebaseerd op groei.

Jacobs Douwe Egberts

Jacobs Douwe Egberts is de nieuwe van de samenvoeging van beide bedrijven en Nederland wordt de thuisbasis. Door de fusie ontstaat een koffieproducent met een jaaromzet van maar liefst 7 miljard dollar (5 miljard euro). Mondelez boekte in 2013 een omzet van 2,9 miljard euro en Douwe Egberts 2,5 miljard euro. Na Nestlé wordt het nieuwe Jacobs Douwe Egberts wereldwijd de grootste. Het nieuwe Jacobs Douwe Egberts komt voor 51 procent in handen van de huidige eigenaar van Douwe Egberts, de Duitse investeerder J.A. Benckiser (JAB) en voor 49 procent in handen van Mondelez. Daarnaast ontvangt Mondelez 5 miljard dollar in contanten. Douwe Egberts CEO, de Fransman Pierre Laubies, krijgt de dagelijkse leiding.

Douwe Egberts is zeer positief over de fusie, er ontstaat volgens een woordvoerder van het koffiebedrijf een logische combinatie. Beide bedrijven zijn grote spelers in de koffiewereld, ze zullen elkaar geografisch aan en ook qua type producten. Douwe Egberts heeft als specialisme koffiepads en Mondelez is groot in oploskoffie.

Douwe Egberts

Het van origine Nederlandse Douwe Egberts heeft het zwaar in de koffiemarkt. De omzet liep afgelopen jaar met 6% terug. Belangrijkste reden is de groeiende populariteit van andere koffiemerken, zoals Dolce Gusto of Nespresso.

Mondelez International

Mondelez is een afsplitsing van de Amerikaanse voedingsmiddelenproduct Kraft Foofd. Die splitste in 2012 zich op in een Amerikaans en een internationaal deel. Het bedrijf produceert onder meer koekjes en chocolade met merken als Côte D'Or, Toblerone, Liga, Oreo en Lu en Milka. Kauwgom (Stimorol, V6), Tuc en Philadelphia zijn ook merken van Mondelez. In Nederland is Mondelez de laatste maanden erg bekend geworden met de nieuwe warme drankenmachine Tassimo en de bijbehorende Tassimo cups.

Bron: Telegraaf.nl