Groene thee geeft energieboost en herstelt spieren

Groene thee is goed voor je gezondheid, dat is bij velen bekend. Maar groene thee als sportdrank? Een bidon met groene thee in je sporttas de toekomst? Misschien wel, want groene thee is zeer geschikt als sportdrank: het geeft een energieboost en zorgt voor een sneller herstel van je spieren.

De gezonde effecten van groene thee zijn al vaak onderzocht. Zo zou het een positief effect hebben op de verlaging van het slechte cholesterol en verhoging van het goede cholesterol, de darmwerking, het geeft een mooiere huid, biedt weerstand tegen infecties, heeft een positief effect op gewrichtsklachten en helpt stress reduceren. En groene thee heeft zelfs een gunstig effect op de bloedstolling waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt.

Wat is groene thee?

Groene thee is afkomstig van de theeplant en groene thee heeft, in tegenstelling tot vele andere theesoorten, geen fermentatie proces ondergaan. Ze worden alleen meteen na de pluk even gestoomd en daarna bij een lage temperatuur gedroogd. Bij het oogsten van theebladeren worden voor groene thee ook alleen de jonge blaadjes geplukt, een handmatig proces wat het beste resultaat heeft. De meeste andere theesoorten worden gefermenteerd: blootstellen van bladeren aan zuurstof, met aanwezigheid van enzymen, waardoor er een chemische reactie ontstaat. Dit proces levert een belangrijke bijdrage aan het karakter van de thee, hun kleur, smaak en vele andere eigenschappen. Bijvoorbeeld alle zwarte theesoorten zijn gefermenteerd.

Veel theesoorten bevatten antioxidanten en vitamines die je immuunsysteem helpen versterken. Gebruik je groene thee als sportdrank dan is het belangrijk om te weten dat die antioxidanten ervoor zorgen dat de vrije radicalen, die zorgen voor vermoeidheid en spierpijn, onschadelijk worden gemaakt. De meeste antioxidanten zit in het Japanse Matcha, groene thee die niet in zakjes wordt verkocht maar in poedervorm.

Groene thee als sportdrank

Zowel voor, tijdens als na het sporten is een kopje groene thee een goede sportdrank. Groene thee stimuleert de neurotransmitter GABA, die betrokken is bij ontspanning en de afgifte van groeihormen. Zodoende wordt het herstel van je spieren bevordert. Daarnaast heeft groene thee een positief effect op je stofwisseling doordat het helpt bij het splitsen van vet, waardoor je een maaltijd na het sporten sneller verteert.

Het zetten van groene thee

Het zetten van groene thee is net iets anders dan zwarte thee. Het beste kun je altijd gefilterd of mineraal water aan de kook brengen en dat ongeveer 2 tot 5 minuten laten afkoelen tot 70 – 75 graden. Gebruik je kokend water dan kook je de bladeren en zal de thee bitter smaken. Giet het water op de groene thee en laat de groene thee 1 tot 5 minuten trekken. Hoe lang je de thee laat trekken is afhankelijk van je eigen smaak. Is de juiste smaak bereikt, verwijderen dan het zakje of de bladeren om te voorkomen dat ze doorkoken.

Ons assortiment groene thee bestaat uit Princess groene thee en Bradley groene thee jasmijn.

Bron: Sport.nl