Het succes van het Italiaanse Segafredo
Het Italiaanse koffiemerk Segafredo is de laatste jaren uitgegroeid tot een wereldwijd miljardenimperium. Wat is het geheim van dit Italiaanse koffiemerk?
Segafredo beheerst de hele keten
Uniek aan Segafredo, onderdeel sinds 1973 van het espressoconcern Zanetti, is dat het als enige koffiebrander ter wereld het volledige productieproces in eigen beheer heeft. Van de kwaliteitscontrole van de koffieplanten in Brazilië en Costa Rica tot aan de koffie in het koffiekopje van de klant. Dit wordt binnen Segafredo van plant tot klantgenoemd. Het bedrijf heeft acht eigen koffiebranderijen (waaronder TikTak in Groningen), een eigen fabriek voor espressomachines, mobiele espresso-units en een grote range aan randproducten zoals suiker, melk, disposables en een speciale theelijn.
Het merk is jaarlijks goed voor 160.000 ton koffie, 50 miljoen kopjes koffie per dag, dubbele groeicijfers en een jaaromzet van ongeveer 1,2 miljard euro.
Segafredo gaat slimme samenwerkingen aan
Segafredo is op dit moment op de consumentenmarkt misschien niet het grootste merk, maar het heeft volop samenwerkingen met de zakelijke markt, festivals en bekende formules. Bijvoorbeeld met alle Texaco tankstations, met McDonald's, Disneyland Parijs en North Sea Jazz heeft het Italiaanse koffiemerk een innige samenwerking.
Bekend geworden met de rood-zwarte kleurstelling is Segafredo ook met haar franchiseformule. Het zorgt ervoor dat het bedrijf weinig risico loopt maar geeft de naamsbekendheid van het merk wel een enorme boost. En zo groeit het koffiemerk steeds verder door.
Een passie voor espresso met een oud Venetiaans recept
Segafredo bestaat nog geen 40 jaar maar doet er desondanks toch alles aan om het originele Italiaanse koffie-imago uit te stralen. Een passie voor espresso bereid volgens een oud Venetiaans recept. Het imago staat, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de koffie allang niet meer op traditionele wijze wordt bereid. Bij het koffiemerk Segafredo werken geen verkopers, maar sales baristi die klanten leren om de perfecte espresso zelf te bereiden. Het merk verbindt haar naam dan ook graag aan culinaire evenementen zoals de Taste of Amsterdam. Doelstelling van het koffiemerk is zich om te profileren als il vero espresso italiano, hét merk voor fijnproevers en levensgenieters.
Bron: MT.nl