Keurmerken bereiken maar kleine groep mensen


Het hebben van een keurmerk als Max Havelaar of het EKO keurmerk blijkt voor veel Nederlanders geen doorslaggevend koopmotief te zijn. Consumenten verwachten eigenlijk gewoon van het bedrijfsleven dat ze duurzaam en verantwoord produceren. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt duidelijk dat het effect van een keurmerk beperkt is.

Keurmerken als bijvoorbeeld Max Havelaar of het EKO keurmerk bereiken slechts een kleine groep mensen. Ter illustratie het marktaandeel van Max Havelaar gecertificeerde koffie is nog nooit boven de 3 procent uitgekomen. En als het hebben van een keurmerk niet doorslaggevend is bij een aankoop…

Consumenten verwachten en eisen dat er duurzaam geproduceerde levensmiddelen in de winkels liggen. Maar duurzaamheid zelf is daarentegen geen doorslaggevend koopmotief voor consumenten. De verantwoordelijkheid wordt vooral bij het bedrijfsleven neergelegd.

Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door één van de grootste marktonderzoeksbureaus ter wereld, GfK. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ontwikkelingshulporganisatie Solidaridad. Er bleek duidelijk uit het onderzoek dat consumenten van het bedrijfsleven steeds meer gaan verwachten dat er duurzaam en verantwoord geproduceerd wordt.

Milieu wel belangrijk in aankoopproces

Het milieu blijkt wel bij bijna 20 procent van de consumenten een belangrijke rol in het aankoopprijs te spelen. Ook bij dierenwelzijn is dit al ruim 20 procent.

De markt voor duurzaamheid gaat niet veranderen

Volgens Solidaridad directeur Nico Roozen zijn de uitkomsten van dit onderzoek een bevestiging op zijn stelling dat de consument de markt niet gaat veranderen. De eerste generatie keurmerken Max Havelaar of het EKO keurmerk hebben een positieve rol bij de bewustwording voor consumenten gespeeld. De nieuwere generatie UTZ Certified en Rainforest Alliance blijken steeds belangrijker te worden omdat deze keurmerken bedrijven de mogelijkheid bieden om als bedrijf duurzaam en verantwoord te produceren.

De nieuwe generatie keurmerken UTZ Certified en Rainforest Alliance zorgt ervoor dat consumenten niet van zijn vertouwde merken hoeven af te stappen om toch een bijdrage aan de verduurzaming te leveren. Het stelt bedrijven in staat duurzaam en verantwoorder te produceren met bestaande producten en bestaande volumes.

Bron: VMT.nl