Starbucks opent filiaal met bijna alleen maar doof en slechthorend personeel

Starbucks
Koffieketen Starbucks opent in het Maleisische Kuala Lumpur haar eerste filiaal met bijna alleen doof en slechthorend personeel. Koffie kan er besteld worden in gebarentaal of via een speciaal formulier. Het filiaal is opgericht met het idee om een werkplek te creëren voor baristas met gehoorproblemen.

In de speciale Starbucks vestiging zie je direct het verschil ten opzichte van een reguliere Starbucks vestiging. Boven het logo van Starbucks staat de naam Starbucks in handgebaren geschreven en daaronder staat de tekst 'Proudly served bij deaf partners'. Het Starbucks team bestaat uit 10 dove en slechthorende baristas en drie horenden.

Naast het creëren van een werkplek voor baristas met gehoorproblemen is het ook een plek om gebarentaal te leren aan horende medewerkers. Alle klanten worden geholpen in gebarentaal. Het Starbucks filiaal werkt daarvoor samen met het genootschap voor doventolken in Maleisië. Wereldwijd bestaan er 70 miljoen doven.

Normaal wordt omgeroepen in een Starbucks vestiging als de bestelling klaar is, maar dit kan uiteraard in dit speciale Starbucks filiaal niet. In Kuala Lumpur hebben ze een scherm boven de bar geplaatst, waarop je kunt zien dat je bestelling klaar is.

Starbucks Nederland

Joop Beelen van de Stichting Hoormij denk dat in Nederland ook ruimte is voor een dergelijk initiatief. Er wordt al op veel plaatsen, zoals bijvoorbeeld in ziekenhuizen of zorginstellingen rekening gehouden met doven en slechthorenden, maar een koffiezaak speciaal gericht op doven en slechthorenden kent Joop Beelen niet.

Bron: Metronieuws.nl