Belgische koffiebrander Beyers Koffie grootste koffiefabriek van België

De Belgische koffiebrander Beyers Koffie is al de grootste koffiefabriek van België maar heeft nog flinke ambities. Het bedrijf wil de komende acht jaar de verkoop verdriedubbelen, door groei en door overnames volgens CEO en mede-eigenaar Marco Ciaramelli. Het Belgische koffiebedrijf maakt veel huismerken koffie en maakt de koffie van bedrijven als Amazon, Lidl en Aldi USA.

De koffiefabriek in Puurs-Sint-Amands langs de A12 bouwt een nieuwe hal en wordt met een derde groter. Begin maart waren het de Vlaamse minister-president Jan Jambon en minister van Economie Hilde Crevits die de eerste pilaar van het nieuwe gebouw in de grond sloegen. Beyers Koffie is een Europese topspeler op koffiegebied, omdat veel koffiespelers naar het buitenland gaan, landen als Zuid-Korea en de VS zijn populair.

Beyers Koffie is de grootste koffiefabriek in België sinds 2016, toen Douwe Egberts zijn fabriek in Grimbergen sloot. Jaarlijks verwerkt Beyers 20.000 ton groene koffiebonen en het bedrijf wil dus nog verder groeien. De nieuwe hal kost 2,5 miljoen euro en levert de komende jaren 25 extra banen op. Beyers maakt voor veel grote winkelketens alle koffie, bijvoorbeeld voor de Amerikaanse e-commercereus Amazon, voor de Lidl, HEMA, Kruidvat, Carrefour, de Amerikaanse tak van Aldo en de Franse supermarktreus E.Leclerc. Zelfs wereldwijd bekende koffiemerken worden gemaakt bij Beyers Koffie.

De Italiaanse Marco Ciaramelli heeft flinke groeiambities en wil Beyers Koffie over acht jaar die keer zo groot maken als vandaag. Daarbij rekent hij in grote mate op overnames in Europa, vooral bij producenten van huismerken. Bij de grote bekende koffiemerken is er al een consolidatiegolf geweest, bijvoorbeeld het fusiebedrijf JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts. Beyers Koffie werd in 1995 overgenomen door de Italiaanse groep Kimbo en in 2014 nam het Zwitserse Sucafine, één van de grootste koffietraders ter wereld, de meerderheid van de aandelen in Beyers Koffie over van de Italiaanse groep Kimbo. Sucafine levert de koffiebonen, maar er is geen gedwongen afname, als concurrenten een scherpere prijs hebben, dan worden de koffiebonen daar gekocht.

Marco Ciaramelli heeft de koffiemarkt zien veranderen, van gemalen koffie in de jaren 2000 naar Senseo met de revolutionaire koffiepads. En zo’n tien jaar geleden herhaalde de geschiedenis zich met koffiecapsules. Bekend geworden met Nespresso en de tv-reclames met George Clooney. Maar de markt van koffiecapsules is pas echt booming vanaf 2021 toen huismerken ook capsules begonnen te maken. De capsulemarkt is booming en in de nieuwe hal van Beyers Koffie gaan ook alleen koffiecapsules gemaakt worden. Maar uiteraard blijft Beyers Koffie ook koffiebonen, gemalen koffie en koffieads maken.

Bron: Tijd.be