Groeiende liefde voor koffiecapsules in Duitsland een probleem


Met ruim 81 miljoen inwoners heeft Duitsland een snel groeiend probleem met koffiecapsules. Per jaar worden er in Duitsland 2 miljard koffiecapsules gebruikt. Goed voor een afvalberg van 4 miljoen kilo (een lege Nespresso capsule weegt slechts 1 gram). En is er nog geen innamesysteem voor de capsules in het land actief.


Veel andere landen kennen een innamesysteem voor capsules, soms zelfs met statiegeld. Nespresso capsules zijn gemaakt van aluminium om de smaak van de koffiebonen goed en luchtdicht vast te houden. Maar aluminium is lastig te recyclen, zeker als het tussen het huisvuil zit. De aluminium cupjes zijn niet magnetisch en zitten vol met koffieprut.


In Nederland, en vele andere landen, is er al een innamesysteem voor gebruikte Nespresso capsules. Je kunt ze deponeren in een luchtdichte container in de Nespresso boutique’s of in een Nespresso recycling bag meegeven aan de postbode bij levering van nieuwe capsules.


In het opslagcentrum in Lichtenvoorde van Nespresso wordt het koffiedik van het aluminium gescheiden en gebruikt als compost. Het aluminium wordt vermalen en gesmolten zodat het klaar is voor hergebruik in industriële toepassingen.


Massimo capsules

Capsules van het merk Massimo, zoals Koffievergelijk verkoopt, zijn voordeliger capsules doordat ze van dun plastic zijn gemaakt. Hierdoor gaat het doorboren van de capsule iets zwaarder, maar de koffie is luchtdicht verpakt en de capsule is voordeliger. En plastic is, mist het gesorteerd wordt aangeleverd, eenvoudig te recyclen.


NexPod Oro capsules

Koffievergelijk verkoopt naast Massimo ook 5 smaken NexPod Oro capsules. Capsules die geschikt zijn voor Nespresso apparaten en die per stuk verpakt zijn om versheid te garanderen.


De koffiemarkt voor capsules is sterk groeiende de afgelopen tijd. Mede dankzij dure reclamecampagnes van koffiebranderijen voor koffiecapsules. Maar de afvalberg is in meerdere landen snel groeiende volgens Günter Dehoust van het Ecologisch Instituut uit Freiburg.


Afgelopen jaar heeft Nestlé dochter Nespresso, ook bekend van de Dolce Gusto capsules, alleen al 8 miljard capsules wereldwijd verkocht. Een aluminiumberg dus van 8 miljoen kilo. Daarnaast geeft Günter Dehoust aan tegen de Duitse krant Die Welt zich te storen aan het hoge energieverbruik bij het productieproces van koffiecapsules en hoe weinig er door alle leveranciers aan recycling wordt gedaan. Een groeiend probleem dus.


Bron: Z24.nl