Italiaanse koffiegewoontes volgens Andrea Illy


Illy logoVolgens Andrea Illy, president-commissaris van het gelijknamige Italiaanse familiebedrijf Illy, heeft Nederland in het verleden voor het koffiemerk een belangrijke rol gespeeld.

Niet voor niets wordt het koffiemerk ook wel eens een beetje gezien als een Nederlands merk. Nederland was het eerste exportland van Illy. En het introduceerde de espresso in Nederland.

Illy opereert in meer dan 150 landen over de hele wereld, maar Europa blijft we de core business van het koffiemerk. Europa is namelijk goed voor meer dan zestig procent van de totale koffieconsumptie in de wereld, ondanks de enorme groeimarkten van de Verenigde Staten en China.

Drie punten wat Italianen van Nederland op koffiegebied kunnen leren

1. Open minded zijn. Italianen zijn volgens Andrea Illy traditioneler op koffiegebied dan Nederlanders. Nederlanders stellen zich meer open voor veranderingen en vernieuwingen, zoals koude koffies, micro roasters (kleine koffiebranderijen), meer arabica koffie, kiezen voor donkerder gebrande koffies etc. Italianen staan minder open voor innovatie en veranderen niet zo snel voor mening als ze iets anders proberen.

2. Kiezen voor de hoogste kwaliteit. Mede dankzij de eeuwenoude traditie en cultuur is Nederland een verfijnd land. En kiest op koffiegebied dan ook de hoogste kwaliteit koffiebonen, arabica koffiebonen. Toch wordt in Italië voor meer dan veertig procent robusta koffie gedronken en dit percentage verandert ook niet zo snel.

3. Koffie méér waarderen. Nederlanders gaan koffie steeds meer waarderen. En stappen bijvoorbeeld van de koffiepads af, omdat dit volgens Illy niet de kwaliteit koffie geeft die zij willen leveren. Volgens het koffiemerk verwacht de Nederlandse consument die kwaliteit niet van een merk als Illy.

Wat zouden Nederlanders wel moeten aanpassen volgens Illy

Cappuccino’s drinken na 11.00 uur. Italianen drinken na elf uur ’s morgens geen cappuccino, het zijn van oorsprong geen echte melkdrinkers. Daar komt bij dat als je niet regelmatig melk drinkt, is het ook moeilijk te verteren.

De goede maat espresso. Nederlanders zijn altijd slecht geweest in de goede maat van de kopje. Een espresso is emotie. En die emotie vervaagt als je het in een overdreven hoeveelheid gaat drinken. Nederlanders moeten begrijp dat je bij een echte Italiaanse espresso niet meer dan 30 cl in een kopje doet.

Over koffiemerk Illy

Illy is wereldwijd één van de grootste koffiemerken. De koffie wordt in meer dan 150 landen verkocht, in meer dan 100.000 restaurants geserveerd en het bedrijf heeft een jaaromzet van zo’n 400 miljoen euro. Volgens president-commissaris Andrea Illy is Illy koffie om grofweg 3 dingen uniek:
1. een uniek product, een blend van negen koffiesoorten die rechtstreeks bij de koffieplantages worden ingekocht
2. unieke manier van roosteren, de perfecte balans tussen bitter en zoet
3. familiegeschiedenis van het koffiemerk Illy

De uitdagingen voor het koffiemerk zijn de verschuiving van de traditionele koffie, Illy gemalen koffie en Illy koffiebonen, naar ‘portioned coffee’, zoals Illy MIE capsules of Illy ESE Servings. Daarnaast neemt de concurrentie voor het Italiaanse merk toe, door de opkomst van meer koffiebranderijen, micro roasters, en een consolidatie van de industrie.

Bijvoorbeeld Jacobs Douwe Egberts heeft in totaal 40 miljard dollar geïnvesteerd om de nummer twee, drie en vier in de koffiemarkt over te nemen en de grootste producten te worden na Nestlé.

Bron: Business Insider