De ambitieuze koffieketen Starbucks wil de komende jaren groeien in China. En stevig ook. De ambitie is om het aantal vestigingen in China in de komende vier jaar te verdrievoudigen. En daarnaast staan forse uitbreidingen in aantallen vestigingen in de rest van Azië ook hoog op de agenda.
Eerder al verschenen in een lijst met verbluffende feiten over Starbucks dat de koffie keten wereldwijd gemiddeld zo’n 2 filialen per dag opent. En nu is dus China aan de beurt. De koffieketen heeft op dit moment 470 vestigingen en wil tegen 2015 Chinese vestigingen hebben waar de lekkerste cappuccino's, frappuccino’s en latte macchiato’s geschonken worden. Ook voor Zuid-Korea en Vietnam zijn er al concrete plannen. Namelijk 700 koffie vestigingen in 2016 in Zuid-Korea en in 2013 vestigingen openen in Vietnam.
Volgens Starbucks-voorzitter Jinlong Wang heeft de koffie industrie in China enorme potentie. Vijfduizend jaar geleden dronk men er alleen nog maar thee, maar onder andere Starbucks heeft er een nieuwe koffiecultuur gecreëerd. En die wil Starbucks nu graag verder uitbreiden.
Ondanks de wereldwijde zware economische omstandigheden zijn de verkoopcijfers voor Starbucks in het 2e kwartaal in Azië constant gebleven. De totale winst uit internationale verkopen in die periode is wel gestegen, namelijk met 20%. Deze winst was goed voor 23% van de totale Starbucks verkopen.
Bron: RetailReality