Verwachting over smaak en prijs koffie hangt af van kopje

koffiekopjeInternationaal onderzoek toont aan dat er een verband is tussen het koffiekopje en de verwachting over de koffie in dat kopje. Het blijkt dat je op basis van het soort kopje, een mok, koffiekopje of een glas, een verwachting hebt over de smaak en de prijs van koffie. En dat ook de grootte van het kopje ertoe doet.

Het onderzoek, online uitgevoerd onder meer dan 300 respondenten in Verenigd Koninkrijk, Colombia en China, vroeg de deelnemers iets te zeggen over hun verwachting van de koffie in acht verschillende koffiekopjes. Iets te zeggen over de verwachting van de smaak, hoe bitter, zoet of intens, over hoe warm de koffie zou zijn en hoeveel ze voor de koffie zouden willen betalen.

De conclusies

De conclusies van het onderzoek zijn verschillend per soort kopje. Hoe smaller de doorsnede van de mok, hoe aromatischer de verwachting van de koffie is. Van koffie in een klein en laag koffiekopje wordt daarentegen weer dat het bitterder en intenser zou smaken. En bij een kopje met een brede diameter werd weer verwacht dat de drank zoeter was.
Toch waren niet alle deelnemers in de verschillende landen het met elkaar eens. Bijvoorbeeld bij deelnemers in het Verenigd Koninkrijk was de verwachting dat de koffie altijd warmer zou zijn dan bij deelnemers bij China of Colombia. En bij Colombianen en Britten was de verwachting dat de koffie prijziger zou zijn in wijde mokken dan in smalle mokken.

De rol van geluid

Naast het koffiekopje, speelt eventueel aanwezig extern geluid ook een grote rol bij de koffiebeleving. In een onderzoek uit 2004 werd door Charles Spence, professor experimentele psychologie aan de universiteit van Oxford, aangetoond dat geluid een soort illusie van smaak in onze hersenen teweeg kan brengen. Bijvoorbeeld eenvoudige chips gaat lekkerder smaken als je geconfronteerd wordt met het geluid van extra knapperige chips. British Airways maakt er bijvoorbeeld gebruik van, door tijdens een vlucht een muziekje te laten horen om de maaltijden beter te laten smaken

Ook bij het nuttigen van koffie speelt geluid een belangrijke rol. Laat geluid je koffie zoeter, zuur of bitterder smaken? Bijvoorbeeld dit geluid zou je koffie bitter moeten hebben doen smaken, terwijl dit geluid met veel hoge tonen juist voor een extra zoete smaaksensatie zou moeten zorgen. Probeer het zelf maar eens.

Belangrijk voor barista’s

Voor barista’s is dit belangrijke informatie, de correlatie tussen smaak en andere zintuigen. Producten kunnen zo beter worden afgestemd op de verwachtingen van de klant, bijvoorbeeld door een ander koffiekopje, een andere omgeving of het werken met geluiden.

Bron: Knack.be