Mocca d’Or realiseert fors omzetgroei in koffiemarkt


Mocca d'orKoffiemerk Mocca d’Or realiseert een forse omzetgroei in een nauwelijks groeiende koffiemarkt. Vanaf 2009, toen de huidige DGA van Mocca d’Or Wout Jansen van Velsen het bedrijf overnam, is de omzet gestegen van 4,5 miljoen euro naar 12,5 miljoen euro. Al komt een klein deel van de omzetgroei door de overname van Santas koffie, met een omzet van 1,5 miljoen euro, in 2016.

Het koffiemerk bestaat al sinds 1930, toen de heer van Asseldonk een koffiebranderij begon in Breda en 3 jaar later toen de Fries Durk Algra een koffiebranderij en theehandel in Zwolle begon. Ruim 70 jaar later zijn deze 2 bedrijven samengegaan in het huidige Mocca d’Or. Het bedrijf staat bekend om het unieke branden van haar espressomelanges, volgens het SlowRoast brandprocede waardoor kwaliteit en smaakbeleving van de Mocca d'or koffie's optimaal is.

Over Mocca d’Or

Mocca d’Or is een koffiemerk, met een A-merk positionering richting de ‘betere’ horeca, koffie- en thee speciaalzaken. Het merk staat bekend als ambachtelijk product en het biedt een full service concept aan klanten op het gebied van koffie, beleving en uitstraling. Het heeft een uitgebreid assortiment met koffie- en theesoorten uit maar liefst 50 landen en het levert daarnaast ook koffiemachines, koekjes, koffiemelk en koffieservies. Kennis, deskundigheid, kwaliteit en commitment zijn de kernwaarden binnen het bedrijf en daarnaast heeft iedereen een passie voor koffie met elkaar gemeen.

Het onderscheidend vermogen van Mocca d’Or ten opzichte van de concurrentie is volgens het koffiemerk zelf een niet nalatende focus op kwaliteit. Het brandt de koffie zelf, zodat het grip heeft op de selectie van de groene koffiebonen. En het biedt horeca extra service met trainingen van horecapersoneel, levert desgevraagd machines en de vertegenwoordigers kijken zelfs altijd even of de espressomachines opnieuw afgesteld moeten worden.

Volgens DGA van Mocca d’Or Wouter Jansen van Velsen, die sinds 2009 de scepter voert, komt de forse omzetgroei door een andere bedrijfscultuur en een grotere focus op marktbewerking en -ontwikkeling. De andere bedrijfscultuur was nodig om het bedrijf efficiënter en marktgerichter te laten opereren, alle medewerkers kregen meer verantwoordelijkheden.

Earth Coffee

De grootste omzetstijger van Mocca d’Or over de afgelopen jaren zijn toch wel de nieuwe varianten koffie. De koffiemarkt is de afgelopen jaren sterk verandert, van filterkoffie, naar de Senseo, naar kwaliteitskoffie dankzij merken als Nespresso en de Italiaanse koffiebrander Illy, tot allerlei koffievarianten met koffiebonen van over de hele wereld. Specifieke blends zoals de Mocca d’Or Sulawesi Kalosi uit Indonesië.

earthcoffee_15kbOf het assortiment Mocca d’Or Earth Coffee, een biologische 100% arabica koffie met koffiebonen uit Guatemala, Peru en Nicarague. Koffie met een doel, de winst gaat naar waterprojecten in Azië en Afrika, door een samenwerkingsverband met de NGO Earth Concepts.

Met de Mocca d’Or Foundation draagt het koffiemerk daarnaast bij aan projecten die de levensomstandigheden van de lokale bevolking op de koffieplantages verbeteren.

Bron: Food&Nutrition