Belgische Rombouts behandelt koffiebonen als diamanten


De Belgische koffieproducent Rombouts, met CEO Xavier Rombouts aan het roer, heeft afgelopen jaar een mooie 158 miljoen euro omzet gedraaid. En dat ondanks het geweld van koffiereuzen als Nespresso, Starbucks en Douwe Egberts.

Het bedrijf houdt vast aan z’n kernwaarden, ambachtelijk roosteren van koffiebonen, in kleine branders van 5 tot 250 kilogram. Slowroast op ongeveer 200 graden, zodat de aroma’s het beste vrijkomen.

Het zwart-witte doorloopfilter van Rombouts

De oorsprong van het Belgische bedrijf ligt 120 jaar geleden, bij grootvader Rombouts. Met één koffiebrander en een bakfiets reed hij door Antwerpen. Maar de echte doorbraak kwam in 1958 op de wereldexpo, met de introductie van het zwart-witte doorloopfilter voor op je koffiekopje. Het eerste voorgedoseerde koffiesysteem ter wereld. Rombouts werd met de filters succesvol in de horecawereld en daarna ook bij consumenten thuis. Niet alleen in België, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Japan, Israël, Griekenland en nog veel meer landen.

Ondanks al het huidige geweld van voorgedoseerde kofiessystemen als Senseo koffiepads, Nespresso capsules en Dolce Gusto capsules, verkoopt Rombouts nog jaarlijks 60 miljoen van die filters. De verkoopcijfers van de filters dalen, maar een harde klap is uitgebleven en de filters worden nog steeds aan alle leeftijden verkocht.

Overname van Cafe Malongo

De tweede grote doorbraak van Rombouts, na het zwart-witte doorloopfilter, is de overname van Cafe Malonga, een kleine koffiebranderij in het Franse Nice. Cafe Malonga is inmiddels goed voor 70 procent van de totale omzet van Rombouts, het is hét koffiemerk in Zuid-Frankrijk, in steden als Nice, Saint-Tropez en Avignon. En zowel Rombouts in België, als Malongo in Frankrijk hebben eigen koffiebars geopend, als proefprojecten om directe feedback van klanten te krijgen en barista kennis in huis te hebben.

De concurrentie neemt toe

De concurrentie voor Rombouts is de laatste jaren flink toegenomen, met de opkomst van merken als Senseo, Nespresso koffiecapsules, Dolce Gusto capsules, Starbucks en andere overnamegolven. Het merk Rombouts, deels in handen van de investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren, haalde afgelopen jaar 158 miljoen euro omzet, een groei van 1,5 procent. Het merk, hofleverancier van Koning Filip en koningin Mathilde, is en blijft een Belgisch bedrijf, is ook leverancier van de Rode Duivels.

De stap naar Senseo, Nespresso en Dolce Gusto zal Rombouts niet maken, het blijft vasthouden aan z’n plastic doorloopfilters, koffiebonen, gemalen bonen, koffiepods en eigen espressomachines. Allemaal ambachtelijk bereid. We hebben niet de ambitie om de grootste te worden, maar we willen wel blijven groeien en investeren. Maar spelen daarbij onze eigen troeven uit.

Bron: Tijd.be