Alteco Organic Premium Blend is de nieuwe duurzame biologische koffie van Lavaza


De Italiaanse koffiebranderij Lavazza heeft deze week haar nieuwste duurzame koffie voor de horeca geïntroduceerd in Europa. De Amsterdamse RAI is het eerste gebouw in Europa waar het koffiemerk de duurzame Alteco blend gaat schenken.

De Alteco blend is de meest duurzame koffie van Lavazza en wordt zeer selectief gedistribueerd, door haar beperkte beschikbaarheid. De totale wereldwijde productie van deze blend is op dit moment slechts 50.000 kilo koffiebonen, maar deze wordt volgens Lavazza de komende periode wel verder opgevoerd om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen.

Lavazza Alteco

Alteco betekent letterlijk ‘hoge grond’. En dit zegt alles over de koffieboon. Voor de Alteco blend gebruikt Lavazza de hoogst gelegen arabica koffiebonen van de bergtoppen in Centraal-Amerika, gemend met een speciaal geselecteerd ras robusta koffiebonen, die groeien in ongerepte gebieden. De plantages waar de koffiebonen vandaan komen beoefenen de biologische landbouw en leven de principes van een duurzaam milieu volgens de UTZ normen na.

Voor de Alteco melange van arabica en robusta koffiebonen worden de koffiebonen gelijkmatig en zacht gebrand, zodat er een mix ontstaat van aroma, smaak en structuur. Dit maakt de koffie tot een elegante espresso met zachte schuimlaag en hints van honing, gedroogd fruit en noten. Aangevuld met nuances van chocolade en een fijn kruidig aroma van donker-bittere cacao.

De Lavazza Alteco is verder uniek omdat het twee kwaliteitswaarmerken draagt. Het UTZ-certificaat, een keurmerk voor eerlijke handel, en het Euro-Leaf (of EU Organic Logo genoemd), een garantie dat het product voldoet aan de Ecologische Landbouw EU-richtlijnen.

Amsterdam RAI

In de Amsterdam RAI wordt vanaf deze week in de 5 restaurants, de 45 mobiele cateringpunten en de 7 vendinglocaties deze duurzame Lavazza koffie geschonken Hiermee gaat de Amsterdam RAI al zo’n 30 procent van de totale jaarproductie van 50.000 kilo koffiebonen, jaarlijks nodig hebben.

Lavazza

Het Italiaanse familiebedrijf staat wereldwijd bekend om haar authentieke Italiaanse espresso. Gestart in 1985 door Luigi Lavazza in Turijn. Het koffiemerk viel vanaf de start op, doordat het koffiebonen van verschillende herkomst mengden en daar unieke melanges maakte. Het bedrijf is in meer dan 90 landen aanwezig, exporteert 60 procent van de productie, had in 2016 een wereldwijde omzet van 1,9 miljard euro en jaarlijks worden er meer dan 17 miljard kopjes Lavazza koffie gedronken.

Bron: Entree Magazine