Italiaanse koffiebrander Lavazza neemt Franse koffiemerk Carte Noire over
De Italiaanse koffiebranderij Lavazza neemt na maanden onderhandelen het Franse koffiemerk Carte Noire over. Lavazza is wereldwijd de nummer 7 qua koffieproductie, een grote speler dus. Het Italiaanse bedrijf, marktleider in Italië op het gebied van espresso koffie, betaald bijna 800 miljoen euro voor het grootste Franse koffiemerk Carte Noire.
Het bedrijf koopt het koffiemerk van branchegenoot Jacobs Douwe Egberts. Het merk Carte Noire was oorspronkelijk van het Amerikaanse Mondelez, maar door diens fusie met het Nederlandse DE Master Blenders moest het merk van de Europese Commissie worden afgestoten. De combinatie Douwe Egberts Master Blenders en Mondolez zou dan in vergelijking met de concurrentie te groot worden. Eerder was nog sprake van een afstoting van de merken L’Or en Grand’Mere, zie ons nieuwsbericht van medio juni 2015.
Het bod van Lavazza heeft betrekking op alle activiteiten en producten van Carte Noire, behalve de oploskoffie en de Tassimo T-discs, ook wel Tassimo cups genoemd. Zelfde de Carte Noire fabriel in het Franse Laverune zit in de deal. Lavazza wordt met deze deal direct de marktleider op koffiegebied in Frankrijk, Carte Noire heeft daar namelijk een aandeel van 20 procent. Den de Franse markt is de vierde grootste koffiemarkt te wereld en de tweede grootste Europese koffiemarkt (na Italië).
Lavazza vicepresident Giuseppe Lavazza had eerder al bekendgemaakt dat hij zo snel mogelijk de buitenlandse omzet wilde laten groeien, van een huidige 50 procent naar een 70 procent. En dat wordt dankzij deze deal direct werkelijkheid. Maar de vicepresident wil nog verder groeien, namelijk naar een omzet van 2 miljard dollar. In 2013 had het bedrijf een omzet van 1,34 miljard, de cijfers va 2014 zijn nog niet bekend.
De overeenkomst moet nog wel worden voorgelegd en goedgekeurd worden door de Europese Commissie, de vakbonden en de concurrentiewaakhond.
Bron: Retaildetail