Overname Carte Noire door Italiaanse koffiemerk Lavazza


Het Italiaanse Lavazza heeft het Franse koffiemerk Carte Noire overgenomen van Jacobs Douwe Egberts. Naar verluidt betaald het Italiaanse familiebedrijf 700 – 750 miljoen euro.

Het afstoten van het koffiemerk was een voorwaarde van de concurrentiewaakhond om groen licht te krijgen voor de fusie van het Nederlandse D.E. Master Blenders 1753 en Mondelez. De rechten voor het merk Senseo voor de Oostenrijkse markt, voor de komende 5 jaar, maakt ook deel uit van deze transactie.

Lavazza vergroot met de overname haar positie flink op de Franse markt, het Franse Carte Noire heeft namelijk in Frankrijk een marktaandeel van 20%. Carte Noire stond als sinds februari vorig jaar in de etalage. Deze overname past volledig in de groeistrategie van het Italiaanse koffiemerk.

Lavazza wil groeien !

In thuisland Italië is het koffiemerk al de grootste koffiebrander. Maar er is sprake van consolidatie van de markt en Lavazza wil concurreren met de grote spelers in de markt. De koffiemarkt wordt op dit moment gedomineerd door spelers als Nestlé, bekend van de Nespresso cups en Dolce Gusto capsules, en Jacobs Douwe Egberts. Lavazza is momenteel de nummer 7 in de koffiemarkt van koffiebranders. De belangrijkste groeimarkten voor het koffiemerk Lavazza zijn de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland.

Lavazza heeft voor deze groeidoelstelling de afgelopen jaren al ruim 1 miljard euro geïnvesteerd in modernisering van koffiebranderijen en overnames. Mede dankzij deze investeringen is de omzet van Lavazza in 2015 al met 8 procent gegroeid naar 1,4 miljard euro. Dit jaar stijgt de omzet naar verwachting tot 1,7 miljard euro. Meer dan de helft, om exact te zijn 55 procent, van de omzet wordt op dit moment buiten Italië gerealiseerd. Volgens topman Antonio Baravalle van Lavazza, moet de omzet echter de komende 5 jaar worden opgekrikt naar 2 miljard euro, waarvan zelfs 70 procent van de omzet buiten Italië.

Lavazza assortiment

Door de overname krijgt Lavazza in Europa de volgende Carte Noire producten erbij: koffiebonen, gemalen koffie, koffiepads en capsules die in de Nespresso apparaten passen. Tassimo maakt geen onderdeel uit van deze overname. Lavazza heeft zelf al koffiebonen, gemalen koffie, koffiepads en Lavazza A Modo Mio capsules in haar assortiment, deze producten zijn ook allemaal te koop bij Koffievergelijk.

Bron: Profnews.nl