Italiaans koffiemerk schenkt espresso in International Space Station
De Italiaanse koffiebranderij Lavazza schenkt heerlijke espresso tijdens komende missie naar het International Space Station, de ISS. Vandaag vertrokken de Italiaanse astronaut Paolo Nespoli, de NASA astronaut Randy Bresnik en de Roscosmos commander Sergey Ryazansky voor hun VITA-missie naar het in het rond de aarde draaiende International Space Station.
ISSpresso
De visie van Lavazza is dat mensen wereldwijd moeten kunnen genieten van de heerlijke Italiaanse espresso, dus zowel op aarde als in de ruimte. Daarom heeft het koffiemerk samen met Argotec de ISSpresso machine ontwikkeld, een systeem dat door de gewichtloosheid in de ruimte heel anders werkt dan op aarde. Met deze machine kunnen de astronauten de komende 5 maanden in de ruimte heerlijke espresso koffie zetten.
De ISSpresso machine werd in 2015 voor het eerst gebruikt voor het eerste kopje koffie in de ruimte, tijdens de zogenaamde Futura missie, en dus ook nu verzorgt de Italiaanse koffiebranderij de astronauten dus weer van heerlijke koffie. Op 400 kilometer boven de aarde buitenaards genieten van een espresso. Waar men vroeger instantkoffie dronk, kunnen astronauten dus nu van heerlijke Lavazza koffie genieten.
Door de gewichtloosheid in de ruimte gaat de bereiding van een Lavazza espresso wel anders dan op aarde. Een gewone kop koffie zou anders namelijk als hete zwarte bollen gaan rondzweven in de ISS. Het speciaal door Lavazza ontwikkelde systeem zorgt ervoor dat de espresso niet uit een kopje, maar met een rietje uit een zakje kan worden gedronken. Na bereiding blijft er ook geen water en koffieresidu achter, zoals wel op aarde het geval is. Uniek is dat de ISSpresso, die lijkt op een soort magnetron, gebruik maakt van dezelfde koffiecups als de Lavazza A Modo Mio koffiemachines op aarde. En … volgens Lavazza is de smaak van de ruimte-espresso wel onmiskenbaar Lavazza en dezelfde smaak als op de aarde
Lavazza koffie
Het Italiaanse familiebedrijf staat wereldwijd bekend om haar authentieke Italiaanse espresso. Gestart in 1985 door Luigi Lavazza in Turijn. Het koffiemerk viel vanaf de start op, doordat het koffiebonen van verschillende herkomst mengden en daar unieke melanges maakte. Het bedrijf is in meer dan 90 landen aanwezig, exporteert 60 procent van de productie, had in 2016 een wereldwijde omzet van 1,9 miljard euro en jaarlijks worden er meer dan 17 miljard kopjes Lavazza koffie gedronken.
Lavazza was het eerste Italiaanse bedrijf dat met espressosystemen in capsulevorm op de markt kwam, de zogeheten Lavazza A Modo Mio capsules. Daarnaast bestaat het assortiment van Lavazza uit Lavazza koffiebonen, Lavazza gemalen koffie, Lavazza koffiepads voor een Senseo, Lavazza oploskoffie en Lavazza servies.
Bron: Foodclicks.nl