Chinese Luckin Coffee uitdager Starbucks
Luckin Coffee wordt ook wel eens de Chinese Starbucks genoemd. In China heeft het bedrijf inmiddels al ruim 2.000 vestigingen die die koffie schenken. En dat is bijzonder knap in een land waar van oudsher meer thee dan koffie wordt gedronken. Het bedrijf wordt geleid door een jong managementteam, de 42 jarige Zhiya Qian is de CEO en de CFO en COO zijn beiden nog geen 40 jaar oud. De Chinese start-up Luckin Coffee, in 2017 opgericht, is in enkele jaren al uitgegroeid tot een heuse concurrent van de Amerikaanse koffiegigant Starbucks.
Het is Luckin Coffee niet direct vanaf de start voor de wind gegaan. Het bedrijf verdween in juni 2020 met de staart tussen de benen van de Amerikaanse techbeurs Nasdaq na een fraudeschandaal en een miljoenenschikking. Het bedrijf had over 2019 de omzet kunstmatig aangedikt met 310 miljoen dollar, wat resulteerde in het instorten van de beurskoers en er werden diverse leidinggevenden ontslagen. Uiteindelijk lukt het om de fraude te schikken met de Amerikaanse SEC voor vele miljoenen. Maar … de geruchten gaan dat CEO Zhiya Qian zouden broeden op een terugkeer op de techbeurs Nasdaq.
Het bedrijf focust zich naast het verkopen van heerlijke koffie, ook op het online aspect van koffie bestellen. Klanten moeten een app downloaden om online drankjes te bestellen en te betalen. Via deze applicatie verzamelt het bedrijf data en hiermee is Luckin Coffee continu in staat om zijn processen te verbeteren. Naast koffie biedt het bedrijf ook andere producten aan, zoals voedsel en andere dranken. Alleen vorig jaar opende Luckin Coffee al meer dan 1.000 restaurants en daarmee is het Starbucks al voorbij gegroeid in China.
Bron: Beursbrink