McCafé van fastfoodbedrijf McDonald’s een succes


Koffie bij McDonald’s is een succes. Een cappuccino, een caramel latte macchiato, een espresso of een flat white, sinds afgelopen september kort ook allemaal verkrijgbaar bij de restaurants met een McCafé van fastfoodketen McDonald’s.

Ondanks wat sceptische reacties van de Amerikaanse franchisehouders, blijkt de miljardenbusiness die koffie heet de fastfoodketen een nieuwe toekomst te geven.

De oorspronkelijke sceptische reactie komt doordat de nieuwe drankjes meer bereidingstijd vragen en de investering van dure apparaten. Maar inmiddels is deze sceptische reactie omgeslagen in een uiterst positieve houding en ziet men 4 voordelen: 1. Een betere reputatie 2. Vaste bezoekers 3. Ook direct ontbijten 4. Zorgt voor meer omzet Ook in Nederland gaat het uitstekend met McCafé, inmiddels zijn er 11 McDonald’s restaurants met een McCafé. En de omzet van deze restaurants ligt sinds de introductie van het koffieconcept 2 procent hoger op jaarbasis. Dankzij deze positieve resultaten heeft de fastfoodketen inmiddels besloten om dit concept versneld uit te rollen, dit jaar openen er nog eens 40 vestigingen in Nederland.

Een betere reputatie

McDonald’s positioneert zich met de McCafé restaurants als een keten die er ook is voor fijnproevers. Ook al is koffie een tijdrovender product, de kwaliteit is uitstekend en de koffie is een stuk goedkoper dan bij Starbucks. Klanten zijn overwegend positief over de McCafé restaurants en het draagt bij aan een positieve merkbeleving van gasten over McDonald’s.

Vaste bezoekers

Bij de huidige McCafé restaurants is gebleken dat het koffiemenu ervoor zorgt dat klanten die eerder af en toe langskwamen, nu frequenter langskomen voor een bezoek aan McDonald’s of er zelfs een vaste gewoonte maken van een bezoek aan McDonald’s.

Ook direct ontbijten

Het ontbijtmoment is een sterk groeiende markt in Nederland en daar is McDonald’s op ingesprongen, met vroege openingstijden en een uitgebreid ontbijtassortiment. Klanten die een kop koffie komen halen nemen vaak ook iets van het ontbijtmenu mee. Of ’s middags een koffie of koek voor onderweg. Naar eigen zeggen groeit McDonald’s hierdoor harder dan de markt en dit leverde in 2016 4,1 miljoen euro extra omzet, en terugkerende gasten, op.

Meer omzet

De marge’s voor koffie liggen hoog en zelfs met de prijzen, de helft van de prijs voor dezelfde koffie als de Starbucks, verdient het bedrijf nog steeds flink aan de McCafé drankjes. In 2017 gaat dan ook een groot deel van het totale investeringsbudget van 32 miljoen naar nieuwe McCafés. Starbucks opgepast!

Bron: Businessinsider.nl