Fastfoodrestaurant keten investeert miljoenen in koffieboeren uit Guatemala


McDonald’s, de grootste keten van hamburger fastfoodrestaurants, gaat een actieve rol nemen in het stimuleren van de productie van duurzame koffie. Het bedrijf pompt de komende 5 jaar maar liefst bijna 5 miljoen euro in koffieboeren uit Guatemala om een stimulans te geven aan de productie van duurzame koffie.


McDonald’s is één van de grootste koffieverkopers ter wereld. En koffie is voor McDonald’s ook belangrijk, want het is het snelst groeiende drankje van de keten. De verkoop van koffie is de afgelopen met maar liefst 38 procent gestegen binnen de keten. In de VS, waar koffie erg populair is, maakt koffie volgens analisten zelfs 7 procent van de totale omzet van de keten uit.


En nu laat de fastfood keten zijn duurzame gezicht zien door maar liefst 13.000 koffieboeren uit het Centraal-Amerikaanse land te helpen met de groeiende vraag naar hoogwaardige arabica koffiebonen. McDonald’s gebruikt deze koffiebonen namelijk in haar premium-roast koffie.


Met de investering zullen de Guatemalteekse boeren getraind worden om koffiebonen op een gecertificeerde manier te verbouwen. Een manier die goed is voor zowel het milieu als de landbouwgrond. Een belangrijk doel van McDonald’s is dan ook om de productie arabica koffiebonen te vergroten.


De investeringen in trainingen komen op een zeer goed moment. Er heerst een schimmelziekte in Centraal-Amerika die al vele oogsten heeft verwoest en de koffieproductie van een regio of zelfs land voor vele jaren negatief kan beïnvloeden. Vooral Mexico en Peru hebben op dit moment last van deze infectie en de oogst van koffiebonen uit deze landen dreigt dit jaar dan ook fors lager te zijn. De boeren uit Guatemala hebben de toezegging van McDonald’s dat zij in deze zware periode door experts ondersteund zullen worden.


In Nederland schenkt het bedrijf sinds 2011 het Italiaanse koffiemerk Segafredo, voorzien van het Rainforest Alliance keurmerk, in al haar 225 vestigingen. Daarvoor werd nog gebruik gemaakt van het Nederlandse merk Douwe Egberts. Maar omdat kwaliteit binnen de fastfoodketen steeds belangrijker wordt heeft men gekozen voor een Italiaans koffiemerk. Italiaanse koffie staat volgens McDonald’s gelijk aan koffie van een hoge kwaliteit.


Bron: Duurzaambedrijfsleven.nl